zondag 11 april 2021

Review: Intelligent Music Project VI - The Creation (Intelligent Music Ltd., 2021) (Rock)

Intelligent Music Project is opgezet door Milen Vrabevski, uit Varna, Bulgarije, die met behulp van diverse muzikanten de Bulgaarse culturele erfgoed, hedendaagse muziek en podiumkunsten over de hele wereld te promoten door een uniek muzikaal product te creëren met artiesten van internationale autoriteit en faam.
Zijn project begon in 2012, toen hij het album "Intelligent Music Project I – The Power Of Mind" uitbracht, met John Lawton (Lucifer's Friend, Uriah Heep) de zang voor zijn rekening nam.
Daarna volgden "Intelligent Music II – My Kind O’ Lovin’" (2014) met Simon Phillips (drums), Joseph Williams (zang) en John Lawton, "Intelligent Music Project III – Touching the Divine" (2015) met John Payne (zang), Simon Phillips , Joseph Williams, Tim Pierce (sologitaar) en Nathan East (basgitaar), "Intelligent Music Project IV – Sorcery Inside" (2018) met Simon Phillips, John Payne, Joseph Williams and Carl Sentance (zang) en in 2020 verscheen "Intelligent Music Project V – Life motion" met Simon Phillips, Ronnie Romero (zang), John Payne en Richard Grisman (zang).
Ook op "Intelligent Music Project VI - The Creation", dat 12 nummers bevat, spelen diverse muzikanten de hoofdrol, zoals: Ronnie Romero (zang en achtergrondzang), Richard Grisman (zang en achtergrondzang), Carl Sentance (zang en achtergrondzang), John Payne (zang en achtergrondzang) en Todd Sucherman (drums) en deze worden bijgestaan door: Bisser Ivanov (sologitaar), Ivo Stefanov (piano en keyboards), Bobby Bondinelli (drums), Vassil Vutev (drums), Ivaylo Zvezdomirov (basgitaar), Bobi Kosatka (achtergrondzang), Slavin Slavchev (achtergrondzang) en Lina Nicole (achtergrondzang).

Het album, dat 11 februari 2021 via Intelligent Music Ltd. als CD verscheen, begint met "A Sense Of Progress", waarin de band een lekkere in het gehoor klinkende uptempo rock song ten gehore brengt, die een dansbaar ritme en tempowisselingen heeft en gevolgd wordt door "The Story", een prima song, die in een gemiddeld tempo wordt gespeeld, tempowisselingen bevat, een aanstekelijk ritme heeft, vrij commercieel klinkt en tegen het einde over gaat in een mooi rustig stukje muziek en "A Shelter", een uitstekende rock song met een dansbaar ritme en een gemiddeld tempo.
Daarna volgen "Listen", een fantastische rustige poprock song met melodische invloeden, die verder gaat in "Your Thoughts", een schitterende orkestrale song, die zo nu en dan lichtelijk bombastisch klinkt en in een iets hoger tempo verder gaat en symfonische invloeden heeft en "Sometimes", een puike swingende uptempo rock song met een aanstekelijk dansbaar ritme.
In "Back To The Truth" zet Intelligent Music Project VI me een verrukkelijke rustige melodische pop song voor, die subtiele tempowisselingen en Oost-Europese invloeden bevat, in "Let It Go" krijg ik een uitstekende song met een gemiddeld tempo en jazz invloeden te horen, die na iets meer dan een minuut over gaat in een hoger tempo met invloeden van hardrock, waardoor de muziek gaat swingen en "A Sight", een heerlijke uptempo song met een aanstekelijk ritme, dat aanzet tot dansen.
Verder volgen "That Something", een uptempo rock song, die invloeden van melodische rock heeft, subtiele tempowisselingen bevat, "I Know", een geweldige swingende uptempo hardrock song, die subtiele tempowisselingen heeft (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie) en "Serve", een prachtige rustige poprock song met melodische invloeden, die tegen het einde iets meer snelheid krijgt.

"The Creation" van Intelligent Music Project VI staat vol uitstekende rock songs, waarin een goede afwisseling tussen rustige en uptempo nummers is gevonden en die invloeden van melodische rock en poprock hebben en ik kan liefhebbers van rock deze schijf dan ook zeer aanraden.