maandag 6 maart 2017

Review: Baby Guru - IV (Inner Ear Records, 2017) (Pop)

Baby Guru is eind 2009 te Athene, Griekenland, opgericht door 3 vrienden, die een voorliefde hebben voor psychedelische muziek, krautrock, pop en Afrikaanse percussie, maar ook zijn ze gecharmeerd van rauwe garagerock, punk en elektro.
In 2010 trad de band, die bestaat uit: Prins Obi, King Elephant en Sir Kosmische, regelmatig in Athene op en maakte de EP's "Yogi Sister Vol.1" en "Yogi Sister vol.2", die beide gratis te downloaden waren en in maart 2011 gevolgd werd door hun debuut album "Baby Guru", dat via het Inner Ear label uit Athene verscheen en goede recensies kreeg.
Vervolgens schreven ze de soundtrack voor het theater stuk "Why I Killed My Best Friend" en maakten hun tweede album "Pieces", dat lovende recensies kreeg en in oktober 2012 door Inner Ear Records werd uitgebracht.
De distributie werd in Europa door het grote Rough Trade label gedaan en de band werd uitgenodigd om op Eurosonic Noorderslag en Europavox op te treden.
Anderhalf jaar na de release van "Pieces" verscheen op 24 maart 2014 hun album "Marginalia"  en is verkrijgbaar als CD, Digitale uitgave en LP+bonus CD en net als op de vorige plaat speelt ook Christina als vierde onofficiële lid op het album mee.
"IV", het vierde album van de band, is 28 februari 2017 op LP uitgebracht op doorzichtig vinyl en tevens als CD en digitaal album en bevat 8 nummers.
Op dit album speelt Kon Kon - elektrische en akoestische gitaar en hand geklap en achtergrond zang als vierde lid mee en zijn tevens George Alexander Gilnos - tabla (1 nummer) en Jef Maarawi - zang (1 nummer) te horen.

Het album start met "Tell Me What You'rs Made Of", waarin de band me een lekker in het gehoor klinkende pop song voorschotelt, die een aanstekelijk ritme bevat, dat me in beweging brengt, waarna "Bluebird Picnic" volgt en ik een uitstekende swingende pop song te horen krijg, die me aan de muziek van Paul Simon doet denken ten tijde van "Graceland".
Daarna hoor ik "Oaxaca (The Calvino Song)", een heerlijke pop song met funk invloeden, die halverwege verandert in een geweldige progressieve rock song, waarmee de band me als het ware hun muziek in sleurt en deze wordt gevolgd door "Before Sundown", een prachtige rustige pop song.
Dan zet Baby Guru me "Motel Rwanda" voor en hoor ik een schitterende swingende pop song met Afrikaanse ritmes, waarbij stil zitten onmogelijk is, totdat de band besluit het tempo en ritme te veranderen en het nummer een stuk rustiger gespeeld wordt.
In "Palace In The Sun" laat de band me genieten van een fantastische licht hypnotiserende progressieve rock song, die in een gemiddeld tempo gespeeld wordt (luister naar dit nummer via de soundcloud link onder de recensie) en in "Nothing Really Bothers Me" krijg ik een lekkere aanstekelijke dansbare pop song voorgeschoteld.
Het laatste nummer heet "Amarousion" en daarin speelt de band een verrukkelijke swingende pop met een zeer aangenaam ritme, waarbij ik opnieuw in beweging kom.

"IV" van Baby Guru bevat 8 heerlijke songs, waar ik van begin tot einde van genoten heb en ik kan dit album dan ook van harte aanbevelen aan alle liefhebbers van de betere pop.

* De muziek van deze band/artiest is ook regelmatig te beluisteren op maandagavond tussen 20.00 en 22.00 uur (Europese tijd) in het radio programma Carry's Music Machine via www.osuradio.nl




Geen opmerkingen:

Een reactie posten