maandag 20 maart 2017

Review: N-1 - Nomma (RAIG Records, 2017) (Spacerock / Krautrock)

N-1 uit Krefeld, Duitsland, werd in 1998 opgericht en bestaat uit: Steven Hein - sologitaar, Maziar Yazdkhasti - basgitaar, Udo Hanten - synthesizer en Thorsten Marach - drums.
De band bracht 5 maart 2017 hun debuut album "Nomma" op CD via het Russische R.A.I.G. Records label uit en deze is verpakt in een kartonnen klaphoes.
De nummers werden op 2 december 2016 in de Wehligbunker, New Damage-Studio te Krefeld door Thorsten Marach opgenomen en door Steven Hein in zijn thuis studio gemixt en gemasterd, die tevens het hoesdesign maakte, terwijl de coverfoto door Hanna Weyhe gemaakt werd.

"Nomma" bevat 8 nummers, waarvan "Vidit" de eerste is en daarin krijg ik een swingende mix van space- en krautrock voorgeschoteld, die tevens lichte hardrock invloeden bevat (luister naar dit nummer via de bandcamp link onder de recensie) en gevolgd wordt door "Nommanativ", een lekker in het gehoor klinkend uptempo rock nummer, dat swingt en een licht hypnotiserend ritme heeft.
Daarna zet de band me "Wieda" voor en hoor ik de muziek in een gemiddeld tempo beginnen, dat langzaam wordt opgevoerd, waarin de band een melodisch stuk rock ten gehore brengt, dat halverwege iets rustiger wordt, om vervolgens te veranderen in een heerlijk eentonig klinkend rock nummer.
Dan schotelt de band me "Bodyfarm Für Früchte" voor, dat in een vrij hoog tempo wordt gespeeld  en daarin hoor ik N-1 een fantastische mix van kraut- en hardrock maken, die swingt als een trein en gevolgd wordt door "Spiritum", een schitterend melodisch rock nummer, dat rustig en psychedelisch begint, maar naar het einde toe steeds heftiger wordt.
In "Ballonfahrt" laat de band me genieten van een verrukkelijk licht hypnotiserend krautrock nummer, dat in een gemiddeld tempo gespeeld wordt en in "Wechselbalg Der Gefühle" krijg ik een experimenteel rock nummer te horen, dat na enkele minuten verandert en de band me een geweldig krautrock nummer met hardrock invloeden voorzet, dat steeds meer vaart krijgt.
Het laatste nummer, dat bijna 21 minuten duurt, heet "Hybris Ducktylus" begint rustig, waarna de band het tempo langzaam opvoert en ik een uitstekend rock nummer te horen krijg, dat krautrock invloeden heeft, waarbij N-1 het tempo steeds verder opvoert, totdat een climax bereikt is, om het daarna weer af te bouwen, om in een gemiddeld tempo te eindigen.

"Nomma" van N-1 is een heerlijk debuut album, dat vol staat met uitstekende nummers, waarmee de band me volledig in de ban van hun muziek heeft weten te houden en ik kan deze schijf dan ook aanraden aan elke liefhebber van dit genre.

* De muziek van deze band/artiest is ook regelmatig te beluisteren op maandagavond tussen 20.00 en 22.00 uur (Europese tijd) in het radio programma Carry's Music Machine via www.osuradio.nl




Geen opmerkingen:

Een reactie posten