maandag 4 september 2017

Review: Ironbird - Ironbird (Transubstans Records, 2017) (Hardrock)

Ironbird is een Zweedse band, die door sologitarist Magnus Jernström werd opgericht als extra project naast zijn band Mangrove.
Muzikaal heeft hij zich laten beïnvloeden door de hardrock uit de jaren 70 (met name door Black Sabbath) en de jaren 90.
Samen met enkele oude vrienden nam hij een aantal nieuwe nummers op, die hij gedurende de laatste jaren schreef.
De samenwerking beviel zo goed, dat er werd besloten als band verder te gaan en deze bestaat uit: Rasmus Jansson - zang, Magnus Jenström - sologitaar, Fredrik Schönmeck - basgitaar, Magnus Arndtzen - drums en Jonas Edler - percussie.
Hun debuut album, "Black Mountain", dat in 2014 via het Transubstans label zowel op LP als op CD (digipak) verscheen, krijgt 29 september 2017 een opvolger, die onder de naam Ironbird wordt uitgebracht en zal net als hun debuut album door het Transubstans label op LP, CD en als digitale download verschijnen.

Het album, dat 8 nummers bevat, start met "River", waarin de band een stevige zware rock song ten gehore brengt, die in een niet al te hoog tempo gespeeld wordt  en diverse subtiele tempowisselingen bevat, waarna ik "Friends" te horen krijg en daarin speelt de band opnieuw een lekker in het gehoor klinkende stevige rock song in een gemiddeld tempo.
Daarna zet Ironbird me "Mist" voor en hoor ik een uitstekende uptempo rock song, waarin de invloed van Ozzy Osbourne goed te horen is (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie) en deze wordt gevolgd door "Equation", die rustig begint, waarna de band het tempo iets op voert en ik een heerlijke mix van progressieve rock song en hardrock voorgezet krijg.
Dan laat de band me een vrij zwaar klinkende rock song horen, getiteld "Lady", die een stevig ritme heeft en invloeden van de muziek van Black Sabbath bevat en gevolgd wordt door de song "Chains", een schitterende mix van progressieve rock en hardrock, waar een licht hypnotiserend ritme in zit.
In "Avia" start de muziek met bliksem, waarna ik een trage zware hardrock song voorgeschoteld krijg en in "Sleep" verrast de band me de eerste minuten, door een prachtig stukje rustig gitaarspel, dat bijna klassiek aandoet en 2 1/2 minuut duurt, waarna er een pauze van 2 minuten is en de band me laat genieten van een geweldig stuk hypnotiserende rock, dat in een gemiddeld tempo gespeeld wordt.

"Ironbird" van Ironbird is een uitstekende opvolger van hun debuut album en staat vol heerlijke hardrock nummers, waarvan "Sleep" wat mij betreft de uitschieter is en ik kan deze schijf dan ook van harte aanbevelen aan iedere liefhebber van dit genre.

* De muziek van deze band/artiest is ook regelmatig te beluisteren op maandagavond tussen 20.00 en 22.00 uur (Europese tijd) in het radio programma Carry's Music Machine via  www.osuradio.nl





Geen opmerkingen:

Een reactie posten