zondag 12 mei 2019

Review: Öresund Space Collective Meets BMC (Black Moon Circle) - Freak Out In The Fjord (Space Rock Productions, 2019) (Progressieve Rock / Spacerock)

Öresund Space Collective is een spacerock band uit Öresund, Denemarken, die uit ongeveer 20 muzikanten bestaat en een muzikale mix maakt van improvisaties, funk, reggae, jazz en spacerock, wat betekent, dat geen enkel optreden hetzelfde klinkt en is sinds 2004 actief.
Leidende kracht achter de band is Scott Heller, alias Dr. Space, een Amerikaan, die naar Denemarken verhuisde en tegenwoordig in Portugal woont.
De band is een collectief, dat regelmatig van bezetting wisselt, waarvan de leden hoofdzakelijk uit Kopenhagen, Denemarken en Malmö, Zweden komen en de vaste kern bestaat uit Scott Heller, alias Dr. Space - synthesizer en Mogens - synthesizer, waarbij vermeldenswaardig is, dat de band al meer dan 25 officiële albums heeft uitgebracht.
Op 9 mei 2018 verscheen het album "Chatoyant Breath" via Space Rock Productions in een beperkte oplage van 500 stuks als 180 gram 2LP, waarvan er 200 op zwart, 180 op donker geel en 120 stuks op oranje vinyl geperst worden, die een klaphoes bevatten en met de hand genummerd zijn, waarbij verder vermeldenswaardig is, dat alle jams van het album in 1 dag opgenomen werden, waarvan de nummers op de vinyl uitgave de bewerkte versies van de jams zijn.
Het album wordt tevens als 2CD in een beperkte oplage van 500 stuks uitgebracht, waarbij opgemerkt kan worden, dat de 2CD uitgave 1 nummer extra bevat en op de CD uitgave hoor je de uitgebreide, dus onbewerkte versies van de jams.
Op 23 maart 2019 verscheen via Space Rock Productions het album "Good Planets Are Hard To Find", dat in 2009 door Transubstans Records werd uitgebracht, in een beperkte oplage van 383 stuks op 2LP, waarvan er 120 op zwart, 159 op blauw en 104 op geel 180 gram vinyl geperst werden, terwijl de hoezen met de hand genummerd zijn en op 7 mei 2019 is de 3LP "Freak Out In The Fjord", waarop 4 lange nummers staan, in een beperkte oplage van 474 stuks uitgebracht, waarvan er 184 op zwart en 290 op gekleurd 140 gram vinyl zijn geperst en vermeldenswaardig is dat kant A/B doorzichtig groen, kant C/D licht blauw en kant E/F turquoise is, terwijl de hoezen met de hand genummerd zijn en tevens verschenen er 500 exemplaren in een beperkte oplage als 2CD.
De muzikanten, die op dit album spelen zijn: Dr Space - synthesizer, Kaoscillator en Korg Monotron, Magnus - Fender Rhodes en synthesizer, Hasse - basgitaar, Öyvin - basgitaar, Vemund - sologitaar, Jonathan - sologitaar en viool, Tim - drums, Simon - drums en Peran - drums.

CD 1 start met "Rendezvous In The Nebula", waarin ik de band een schitterende jam hoor spelen, die in een aanstekelijk ritme begonnen wordt en langzaam iets meer snelheid krijgt, waarna de licht hypnotiserende muziek, die een terugkerend ritme heeft, begint te swingen, waarbij stil zitten geen optie is, om iets over de helft van het nummer in een langzamer tempo gespeeld wordt, maar het aanstekelijke ritme blijft houden, dat uitnodigt te gaan meebewegen.
Kant B bevat "Afterglow In The Sea Of Sirens" en daarin begint de muziek met een mix van funk en progressieve jazz invloeden, die in een gemiddeld tempo gespeeld wordt, swingt en ruimtelijke elementen bevat, om halverwege het nummer in een langzamer tempo gespeeld te worden en experimentele invloeden heeft, waarna het ritme verandert en de band een heerlijk licht hypnotiserend stuk muziek maakt met een terugkerend eentonig ritme.(luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie)
Het eerste nummer van CD 2, dat op de LP uit 2 delen bestaat, heet "Dinner With Gregg A And Jerry G" en hierin speelt Öresund Space Collective Meets BMC een fantastisch swingend progressief rock nummer, dat een aanstekelijk dansbaar ritme heeft, dat na enkele minuten iets heftiger en chaotischer klinkt, om tegen de helft van het nummer in een lager tempo gespeeld te worden, waarna de muziek tijdelijk nog trager wordt, om dan weer langzaam opgevoerd te worden en rustig te eindigen.
Ook het titel nummer "Freak Out In The Fjord" is opgedeeld op de LP en hierin zet de band me een licht hypnotiserend stuk muziek voor, dat in een gemiddeld tempo gespeeld wordt, Oosterse en ruimtelijke invloeden heeft en halverwege experimenteel wordt, om enkele minuten later over te gaan in een geweldig progressief rock nummer, dat in een niet al te hoog tempo gespeeld wordt en een aanstekelijk swingend ritme bevat.

"Freak Out In The Fjord" van Öresund Space Collective Meets BMC bevat 4 (LP 6) verrukkelijke improvisatie nummers, waar ik van begin tot einde van heb genoten en ik kan elke liefhebber van progressieve rock en spacerock deze schijf dan ook van harte aanraden.