maandag 25 oktober 2021

Review: Dying Hydra - Of Lowly Origin (minoRobscuR, Virkelighedsfjern, Narshardaa Records, Heartland Records, Maniyaks Records, 2021) (Doom / Sludge)

Dying Hydra uit Kopenhagen, Denemarken werd in het voorjaar van 2018 opgericht en bestaat uit: Tejs Kyhl - drums, Lars Pontoppidan - gitaar en zang en Patrick Fragtrup - gitaar en zang.
De band bracht hun debuut EP in 2018 uit en deze wordt op 5 november 2021 gevolgd door het debuut album "Of Lowly Origin", dat 6 nummers bevat en via minoRobscuR (Duitsland), Virkelighedsfjern (Denemarken), Narshardaa Records, (Duitsland), Heartland Records (Denemarken), Maniyaks Records (Duitsland) als LP op ossenbloed marmerkleurig vinyl wordt uitgebracht, dat op 15 september 2021 vooraf gegaan werd door de digitale single "Species Adrift", dat eveneens op het album staat.

Het album begint met "Earliest Root", waarin Dying Hydra de muziek in een langzaam tempo start, dat na korte tijd iets meer snelheid en een stevig ritme krijgt, waarbij de zang invloeden van metal bevat (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie) en dit nummer wordt gevolgd door "Unlit", een uitstekende zware doom rock song met een gemiddeld tempo, die een terugkerend ritme heeft.
Daarna volgen "Rootborn", een een heerlijk stevig nummer met een gemiddeld tempo, dat een aanstekelijk terugkerend ritme heeft en lichte melodische invloeden, gesproken tekst en tempowisselingen bevat en de single "Species Adrift", een puike doom song met een gemiddeld tempo, een terugkerend licht psychedelisch ritme, dat aanzet tot dansen en tempowisselingen.
In "Ashed Eyes" laat Dying Hydra me genieten van nog zo'n zware song met een gemiddeld tempo en een psychedelisch licht hypnotiserend ritme, dat invloeden van de vroege muziek van Black Sabbath heeft en in het laatste nummer "Undergrowth" krijg ik een opnieuw zo'n geweldige song voorgeschoteld, die in een rustig tempo begint en na korte tijd iets meer snelheid krijgt en een terugkerend licht hypnotiserend ritme bevat, dat aanzet tot beweging.

"Of Lowly Origin" van Dying Hydra is een lekker in het gehoor klinkende plaat, waar ik vanaf de begin tonen van genoten heb en ik kan iedere liefhebber van doom met psychedelische terugkerende ritmes deze schijf dan ook van harte aanbevelen.