zondag 10 oktober 2021

Review: The Sore Losers - Ultra Elektric (Suburban Records, 2021) (Rock)

The Sore Losers uit België werd in 2009 opgericht en bestaat uit: Jan Straetemans - zang en sologitaar, Cedric Maes - sologitaar, Kevin Maenen - basgitaar en Alessio Di Turi - drums.
De band bracht op 1 oktober 2010 hun debuut album "The Sore Losers uit via Excelsior Recordings en V2 en deze werd gevolgd door de albums "Roslyn" (17 februari 2014, Excelsior Recordings), "Skydogs" (18 maart 2016, Excelsior Recordings en V2) en "Gracias Señor" (5 oktober 2018, via het eigen label Ultra Elektric Records) en op 22 oktober 2021 verschijnt het album "Ultra Elektric", waarop 12 songs staan, via Suburban Records als LP in een beperkte oplage op oranje ijskleurig vinyl, LP op zwart vinyl, CD en digitale download.
In de 11 jaar dat The Sore Losers bestaat verschenen er naast de albums ook nog 16 singles en speelde de band onder andere in België, Frankrijk, Duitsland, Zwitseland, Oostenrijk, Nederland en Amerika.

Het album, start met de single "Tightrope", waarin The Sore Losers een heerlijke uptempo powerrock song speelt, die invloeden van de jaren 60 muziek en punk heeft en swingt als een trein (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie) en gevolgd wordt door "Yeah Yeah Yea", eveneens een snelle swingende powerrock song met een aanstekelijk ritme en "Heavyweight Champion", een lekker in het gehoor klinkende uptempo song, die swingt.
Daarna volgen "Birds Of A Feather", een uitstekende song met een gemiddeld tempo en een aanstekelijk dansbaar ritme, die tempowisselingen heeft, de single "Amy", een swingende uptempo rock song, die aanzet tot dansen en "Magnum Epos", een prachtige rustige poprock song, die subtiele tempowisselingen heeft.
In "You Need Some Lovin’" zet The Sore Losers me weer een swingende uptempo rock song voor, waarbij het moeilijk is om niet in beweging te komen, in "Overloadin’" krijg ik een opnieuw zo'n geweldige rock song met een gemiddeld tempo te horen, die subtiele tempowisselingen heeft en in "It’s You" hoor ik een prima poprock song met een niet al te hoog tempo, die iets voor de helft van het nummer meer snelheid krijgt en ruiger wordt.
Verder volgen "To The Well", een swingende uptempo song met tempowisselingen, "How You Win", een fantastische uptempo rock song met een aanstekelijk terugkerend dansbaar ritme en tempowisselingen en "Shareek The Greek", dat met een terugkerend krautrock ritme begint, om al snel over te gaan in een puike rock song met een gemiddeld tempo, die aanzet tot dansen.

"Ultra Elektric" van The Sore Losers staat vol lekker in het gehoor klinkende songs, de hoofdzakelijk in een snel tempo worden gespeeld en swingen en ik kan iedere liefhebber van de betere rock deze schijf dan ook erg aanbevelen.