zondag 22 januari 2023

Review: Tolouse Low Trax - Leave Me Alone (Bureau B Records, 2023) (Krautrock / Elektro)

Tolouse Low Trax is het alias van Detlef Weinrich uit Dusseldorf, Duitsland, die eveneens in de band Kreidler actief is.
Hij bracht op 23 april 2010 zijn debuut solo album "Tolouse Low Trax - Mask Talk" als CD en als digitaal album uit en deze werd gevolgd door het album "Jeidem Fall", dat 11 april 2016 als CD en als digitaal album verscheen.
Vervolgens werden deze eerste 2 albums opnieuw uitgebracht als LP's, die in beperkte oplagen verschenen (5 mei 2017 en 31 juli 2020), waarna "Jumping Dead Leafs" (LP in een beperkte oplage, CD en digitaal album) en "Tolouse Low Trax EP - Repress" (EP in een beperkte oplage op 12" vinyl, digitale EP) volgden en op 27 januari 2023 brengt Bureau B Records zijn album "Leave Me Alone" uit als LP in een beperkte oplage van 300 stuks op transparant vinyl, als CD en als digitaal album.

Het album, dat 13 nummers bevat, begint met "Albatros", waarin Tolouse Low Trax een experimenteel nummer met een gemiddeld tempo en elektro invloeden speelt, dat een terugkerend ritme en tempowisselingen heeft, waarna "How To Beat The Sea" volgt en hij een mix van krautrock en elektro met een licht hypnotiserend terugkerend ritme ten gehore brengt.
Daarna volgen "Gates", een kort krautrock nummer met een gemiddeld tempo en experimentele invloeden, "Impure Nature", een geweldig stuk muziek met een gemiddeld tempo, een gesproken tekst en een hypnotiserend repeterend ritme, "I Would Prefer Not To", een heerlijk krautrock nummer, dat een terugkerend ritme en een gemiddeld tempo bevat, dat tot beweging aanzet en "My", een kort nummer met een repeterend ritme.
In "Non Giudicare" zet Tolouse Low Trax me opnieuw zo'n uitstekende mix van elektro en krautrock met een gemiddeld tempo voor en deze bevat een Italiaans gesproken tekst (luister naar dit nummer via de bandcamp link onder de recensie), in "Yellows" krijg ik een nogmaals een nummer met elektro en krautrock invloeden te horen en in "A Great, Strange And Moving Work" laat hij me genieten van een elektro nummer met een aanstekelijk dansbaar ritme.
Dan volgen "Ossia", een puike elektro song met Italiaanse tekst, een terugkerend ritme en een gemiddeld tempo, "White Flicker", een aanstekelijke dansbare mix van krautrock en elektro, die tegen het einde industriële invloeden krijgt, "Muddy Floors", een elektro nummer met een gemiddeld tempo en een terugkerend ritme en "Bianca From Rome", een swingend elektro nummer met een aanstekelijk dansbaar ritme en krautrock invloeden, waarbij stil zitten geen optie is.

"Leave Me Alone" van Tolouse Low Trax staat volverrukkelijke elektro en krautrock, waar ik van begin tot einde zeer van genoten heb en ik raad iedere liefhebber van deze genres deze schijf dan ook van harte aan.