zondag 29 januari 2023

Review: Dobbeltgjenger - The Twins (Apollon Records, 2023) (Pop)

Dobbeltgjenger uit Bergen, Noorwegen, bestaat tegenwoordig uit: Vegard Wikne - zang, synthesizer, bas- en slaggitaar en akoestische gitaar, Knut-Martin Langeland Rasmussen - solo- en ritmegitaar, Sondre Veland - drums en Jonas Flemsæter Hamre - saxofoon.
De band bracht hun debuut album "When I've Gone To Space" uit via Bad Vibes uit als LP, als CD-r en als digitaal album  en deze werd op 2 maart 2018 gevolgd door het album "Limbohead", dat als LP, als CD en als digitaal album via Karisma Records verscheen, waarna op 9 april 2021 "Smooth Failing" (LP, CD en dititaal album) via dit label volgde en op 10 februari 2023 brengt Karisma Records hun vierde album "The Twins" uit als LP in een beperkte oplage van 250 stuks op groen vinyl, als LP op zwart vinyl, als CD en als digitaal album.

Het album, dat 13 nummers bevat, begint met "Rocket Shoes", waarin Dobbeltgjenger een dansbare uptempo mix van pop, funk en elektro speelt, die tot beweging aanzet en gevolgd wordt door "Harakiri Witchcraft", een heerlijke dansbare song met een gemiddeld tempo, een aanstekelijk ritme en wisselende tempo's en "Blood Money", een pop song met een gemiddeld tempo, die een aanstekelijk ritme heeft en subtiele tempowisselingen bevat.
Dan volgen "Purplegreenish", een uptempo song met invloeden van funk en soul, "Pink", een swingende uptempo funk song en "Genghis Khan", een uptempo rock song met een dansbaar ritme.
In "Like A Crocodile" zet Dobbeltgjenger me een schitterende song met een gemiddeld tempo voor, die een terugkerend ritme heeft, in "Shoot" krijg ik een swingende  uptempo song te horen, die dance invloeden heeft en in "Toughen Up" hoor ik de band een uitstekende dansbare song spelen, die een terugkerend ritme heeft.
Daarna volgen "Frankenstein", een puike song met een gemiddeld tempo en een aanstekelijk ritme, dat tot dansen aanzet (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie), "When You Said That You Were Fine", een fantastische uptempo rock song met een aanstekelijk terugkerend ritme, "Tumbleweed", een prima dansbare pop song met een gemiddeld tempo en een aanstekelijk ritme en "Done", een mix van elektro en een terugkerend ritme, die een gemiddeld tempo bevat en een hoog meezing gehalte heeft.

"The Twins" van Dobbeltgjenger staat vol dansbare pop songs, die lekker in het gehoor klinken en ik kan elke liefhebber van de betere pop dan ook aanraden deze schij eens te gaan beluisteren.