zondag 1 januari 2023

Review: Limite Acque Sicure - Limite Acque Sicure (Minotauro Records, 2022) (Progressieve Rock)

Limite Acque Sicure uit Ferrara, Italië, werd in 2005 opgericht door Andrea Chendi - zang en Antonello Giovannelli - keyboards, om sinds 2009 verder te bestaan uit: Paolo Bolognesi - drums, Francesco Gigante - basgitaar en Luca Trabanelli - sologitaar, waarna in 2016 Ambra Bianchi - dwarsfluit, zang en harp de huidige bezetting van de band completeerde, die in eerste instantie als tribuut band van Banco optrad.
Op 14 oktober 2022 bracht de band hun CD debuut album "Limite Acque Sicure" uit, waarop 7 nummers staan, via Minotauro Records.

Het album start met "Sogno D’Oriente", waarin Limite Acque Sicure een fantastische Oosters klinkende song, die na korte tijd verandert in een progressieve rock song met een gemiddeld tempo en een terugkerend ritme, dat tegen het einde symfonische invloeden krijgt en dit nummer wordt gevolgd door "Terra Straniera", dat een rustig begin heeft en na korte tijd iets meer snelheid krijgt, waardoor er een schitterende progressieve song ontstaat, die folk invloeden heeft. (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie)
Dan volgen "Il Respiro Dell’anima", een swingende song met soul en dance invloeden, die een gemiddeld tempo heeft en iets over de helft van het nummer verandert in een mooie vrij rustige song, die vlak voor het einde meer snelheid krijgt en "Antico Mare", een uitstekende progressieve song met een niet al te hoog tempo, die een aanstekelijk ritme heeft, dat aanzet tot schuifelen.
In "Fiamme Intorno" zet Limite Acque Sicure me opnieuw zo'n puike song met een gemiddeld tempo voor, die enkele minuten over de helft van het nummer in een hoger tempo wordt gespeeld en een swingend terugkerend licht hypnotiserend ritme bevat, in het live gespeelde "Il Giardino Del Mago", een cover van Banco, krijg ik een met zware klanken startende song te horen, die na 7 minuten over gaat in een swingende uptempo rock song, die een aanstekelijk ritme heeft, waarbij stil zitten geen optie is, om enkele minuten later in een langzaam tempo te veranderen, dat 2 minuten voor het einde van het nummer weer meer snelheid krijgt en swingt en "Ti Salverà", een prachtige rustige song met een terugkerend ritme.

"Limite Acque Sicure" van Limite Acque Sicure bevat prima song en is een heerlijke CD om te beluisteren, die vol progressieve songs staat en ik raad iedere liefhebber van dit genre dan ook aan deze schijf eens te gaan luisteren.