maandag 16 januari 2023

Review: Molten Gold - Molten Gold (Kozmik Artifactz Records, 2023) (Progressieve Rock)

Molten Gold uit Oslo, Noorwegen bestaat uit: Matteo Fiore - drums, Anders Pedersen - keyboards, Tron Ingar Morstad - basgitaar, Jørn Helge Dahl - sologitaar en Abraxas d'Ruckus - zang.
De band bracht op 28 april 2017 hun debuut uit met "Molten Gold EP", die als 7" EP in een beperkte oplage, als cassette in een beperkte oplage en als digitale EP in eigen beheer verscheen, waarna de 7" single "Rebirth"​ /​ "Chain And Tether" op 21 februari 2020 via Freshtea Records werd uitgebracht en op 20 januari 2023 verschijnt hun debuut album "Molten Gold", waarop nummers staan als LP en als digitaal album.

Het album begint met "Rebirth", waarin Molten Gold een schitterende uptempo hardrock song met Ierse folk en symfonische invloeden ten gehore brengt, die een aanstekelijk dansbaar ritme heeft (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie) en deze wordt gevolgd door "Silverback", een mooi rock nummer, dat in een gemiddeld tempo gespeeld wordt en progressieve invloeden van de jaren 70 muziek heeft.
Daarna volgen "Sons Of The Morning Star", een fantastische rock song, die in een gemiddeld tempo gespeeld wordt en halverwege meer snelheid krijgt, waarbij de muziek symfonische progressieve rock invloeden bevat en swingt, om even voor het einde van het nummer teug te keren in het begin tempo en ritme en "Bleeding Over", een uitstekende swingende uptempo rock song met progressieve symfonische invloeden van de jaren 70 muziek.
In "Soccoro" zet Molten Gold me een geweldige progressieve rock song voor, die swingt en een aanstekelijk ritme heeft, in "Kneel And Pray" krijg ik opnieuw een heerlijke song in een gemiddeld tempo te horen, die tempowisselingen bevat en in "Moonstone" laat de band me genieten van een prima rock song met een gemiddeld tempo, die tempowisselingen heeft.

"Molten Gold" van Molten Gold staat vol verrukkelijke progressieve rock nummers, die invloeden van de jaren 70 muziek bevatten en ik heb hier dan ook zeer van genoten, waardoor ik deze schijf van harte kan aanbevelen aan iedere liefhebber van dit genre.