zondag 25 juni 2023

Review: The Lurkers - Past & Future Landslide (3CD Box) (Damaged Goods Records, 2023) (Punk)

The Lurkers uit Uxbridge, London, England werd in het najaar van 1976 opgericht en bestond uit: Pete "Plug" Edwards -  zang, Pete Stride - sologitaar, Nigel Moore - basgitaar en Pete "Manic Esso" Haynes - drums, maar na enkele repetities werd Edwards vervangen door Howard Wall.
Na optredens gedaan te hebben in de Roxy Club te Londen, werd ook Moore vervangen en vulde Arturo Bassick zijn plaats in.
De band bracht hun debuut single "Shadow" / "Love Story" in juli 1977 via Beggars Banquet uit en deze werd gevolgd door "Freak Show" / "Mass Media Believer" (oktober 1977, Beggars Banquet) en "Ain't Got A Clue" / "Ooh Ooh I Love You" (mei 1978, Beggars Banquet) en deze single kwam op de 45ste plaats in de UK Singles Chart terecht.
In juni 1978 werd hun eerste album "Fulham Fallout" via Beggars Banquet uitgebracht en haalde de 57ste plaats in de Albums Chart.
Vervolgens bracht de band tot 2019 via diverse labels en in verschillende formaties nog 22 LP's, waarvan 3 live en 14 compilatie albums, 3 EP's en 12 singles uit en ging verschillende malen uit elkaar, om weer opnieuw te starten en sinds 2016 bestaat de band uit de originele leden: Pete Stride - sologitaar, Nigel Moore - basgitaar en Pete "Manic Esso" Haynes - drums, die samen met Danie Centric - zang op 24 november 2017 de 7" EP "High Velocity" uitbracht via Human Punk en Damaged Goods Records in een beperkte oplage van 500 stuks op roze vinyl.
Op 25 februari 2019 verscheen hun 7" single "Electrical Guitar", met zangeres Danie Cox (The Featherz), die Danie Centric vervangen heeft, via Damaged Goods Records in een beperkte oplage van 750 stuks op doorzichtig zwart vinyl en op 25 september 2020 bracht Damaged Goods Records hun single "Fits You Like A Glove"/ "When You Are Borderline" in een beperkte oplage van 500 stuks op 7" geel vinyl uit als voorloper van hun album "Sex Crazy", dat 9 oktober 2020 verscheen, 13 nummers bevat en als LP in een beperkte oplage van 500 stuks op roze en 500 stuks op groen vinyl en als CD via Damaged Goods Records werd uitgebracht door de band.
Ook hun 7" single "The Boys In The Corner" / "We Close The Door", dat eveneens van het album "Sex Crazy" komt, verscheen via dit label en wordt in een beperkte oplage van 600 stuks op zilverkleurig vinyl geperst en is in de originele bezetting door Pete, Nigel en Esso opgenomen.
Op 26 mei 2023 bracht Damaged Goods Records een 3CD box met een boekje van de band uit ( 2 studio plus 1 live album met onuitgebrachte nummers uit 1977)  en dezelfde dag verscheen er een 7" EP in een beperkte oplage van 300 stuks op roze en 300 stuks op doorzichtig vinyl via dit label.

CD1 "Chemical Landslide" (uit 20120 start met "Every Night’s A Story", waarin The Lurkers een schitterende uptempo rock speelt, die een aanstekelijk dansbaar ritme bevat, tempowisselingen en invloeden van hardrock heeft en swingt en gevolgd wordt door het titel nummer "Chemical Landslide", een uitstekende uptempo hardrock song, die aanzet tot dansen en "Army Of Angels", een fantastische swingende rock song met een aanstekelijk ritme.
Daarna volgen "Don’t Look Around", een uptempo hardrock song, die na enkele minuten van ritme verandert en tijdelijk over gaat in een stuk progressieve rock, om na korte tijd terug in het begin tempo en ritme te komen, "Surviving", een swingende uptempo rock song met een aanstekelijk ritme, waarbij stil zitten niet aan de orde is en "Here Comes My Life", dat in een rustig tempo gespeeld wordt, om na een korte tijd over te gaan in een swingende uptempo rock song, om opnieuw rustig gespeeld te worden en dan weer te versnellen.
In "Just A Dream You Had" laat The Lurkers me genieten van een afwisselende rock song die een terugkerend ritme heeft, in "Find Your Own Way" zet de band me opnieuw zo'n zelfde soort song voor, die hardrock invloeden heeft en swingt en in "Night September Breakdown" krijg ik nogmaals een swingende uptempo rock song met een aanstekelijk ritme te horen.
Dan volgen "Beyond The Pale", een uptempo rock song, die tempowisselingen heeft, "Now Is The Winter", een swingende uptempo rock song en "Crash Landing", eveneens een uptempo rock song in dezelfde stijl.
Verder volgen "Bad Caroline" en hierin gaat de band op dezelfde weg verder en het titel nummer "Landslide Coda", een swingende uptempo rock song met een terugkerend ritme en een subtiele tempowisseling.

CD2 "The Future's Calling" (uit 2016) bevat 14 nummers en start  met het titel nummer "The Future’s Calling", waarin The Lurkers een heerlijke uptempo pop punk song met speelt, die een aanstekelijk dansbaar ritme heeft (luister naar dit album via de youtube link onder de recensie) en gevolgd wordt door "We Had The Best Time", een uitstekende uptempo song die swingt en "Smiling Inside", een geweldige uptempo song met een aanstekelijk ritme, dat beweging oproept.
Daarna volgen "Summer Nights (Are Never Like Movies)", waarin het tempo hoog blijft en de muziek swingend, "Make Me Forget (Where We Are)", eveneens zo'n puike uptempo pop punk song, die swingt als een trein, "Filled My World", een swingende uptempo song met een terugkerend ritme en hardrock invloeden en "Nearly Home (Turning Pages)", een mooie rustige song, die na korte tijd iets meer snelheid krijgt, een terugkerend ritme heeft en tempowisselingen bevat.
In "Racing Through Time" zet The Lurkers me een fantastische uptempo song voor, die een aanstekelijk terugkerend ritme heeft, in "It’s Happening Today" krijg ik nogmaals een schitterende pop punk song te horen, die swingt en dansbaar is, in "New Songs (Like The Old Songs)" opnieuw laat de band me genieten van een swingende uptempo song en in "There Goes Deborah" schotelt de band me een prima song voor, die in een hoog tempo mijn gehoorgang in gespeeld wordt en tempowisselingen bevat.
Verder volgen "Girls Have Fun", een uptempo pop punk song met een dansbaar terugkerend ritme en een hoog meezing gehalte, "So Delightful", waarin de muziek met hoge snelheid gespeeld blijft en swingt en "Not The Real Thing" en ook hierin blijft het tempo hoog en de muziek swingend.

CD3 "Live In Margate 1977" werd niet eerder uitgebracht en begint met "Ain’t Got A Clue", waarin The Lurkers een chaotisch punk nummer met een hoog spelen, dat vooraf gegaan wordt door een hoop herrie en dit nummer wordt gevolgd door "Self Destruct", een snelle punk song met een terugkerend ritme, "Love Story", eveneens een snelle punk song en "Freakshow", waarin de band verder gaat met het maken van uptempo punk.
Daarna volgen "Pills", een nummer dat weer met hoge snelheid mijn gehoorgang ingeblazen wordt, "It’s Quiet Here", waarin de band opnieuw een snelle song speelt, "I Love The Dark", eveneens zo'n zelfde soort song en "Be My Prisoner"", een die in het verlengde van voorgaande nummers ligt en dus met hoge snelheid gespeeld wordt.
In "Then I Kissed Her" zet The Lurkers me een versnelde versie van deze cover voor, in "Total War", krijg ik een nummer tehoren dat eveneens chaotisch begint, om halverwege over te gaan in een uptempo song, in "Time Of Year", speelt de band weer een nummer met hoge snelheid en in "Ooh Ooh I Love You", schotelt de band me een nummer dat met hoge snelheid voor, dat chaotisch klinkt.
Verder volgen "I’m On Heat", een punk song, die de snelheid van de hoge snelheidstrein benadert, "Shadow", een geweldige song, die live helaas niet uit de verf komt, "Be My Prisoner", eveneens een swingende uptempo song, waarna de band "Shadow" nogmaals ten gehore brengt.

"Past & Future Landslide" van The Lurkers bevat 3 CD's met uiteenlopende muziekstijlen, waarbij er een goed beeld ontstaat in de evolutie van de muziek van de band en dit prima tijdsdocument is voor liefhebbers van punk dan ook zeker het aanschaffen waard.