zondag 11 juni 2023

Review: Zeus B.Held - Attack Time (Bureau B Records, 2023) (Experimentele Krautrock)

Zeus B.Held - zang, saxofoon en keyboards uit Freiburg Im Breisgau, Duitsland speelde in de jaren 70 en 80 in de bands Birth Control en Gina X Performance voordat hij solo verder ging.
In 1981 maakte hij het album "Attack Time", dat via Aladin Records verscheen, waarop de volgende muzikanten meespelen: Dierk Hill - sologitaar en zang, Bernd Renn - basgitaar, Zeebee - drums (track 2), Gina Kikoine - zang (track 6) en Ralph Morgenstern - zang (track 6).
Het album, dat 10 nummers bevat wordt op 23 juni 2023 via Bureau B Records opnieuw uitgebracht en verschijnt als LP, als CD en als digitaal album.

Het eerste nummer van de plaat heet "Enfant Terrible" en hierin speelt Zeus B.Held een schitterende mix van elektro, krautrock en industriële rock met een terugkerend ritme in een gemiddeld tempo, die halverwege verandert en experimentele invloeden krijgt bijgevoegd en dit nummer wordt gevolgd door "Cowboy On The Beach", een lekker in het gehoor klinkend elektro nummer met een gemiddeld tempo en een aanstekelijk dansbaar terugkerend ritme (luister naar dit nummer via de bandcamp link onder de recensie) en "Transportable Music", een puike experimentele song, die in het eerste gedeelte uit een repeterende tekst bestaat, om na anderhalve minuut over te gaan in een dansbare song met lichte disco invloeden.
Daarna volgen "Daily News", een experimenteel nummer met een gemiddeld tempo, lichte Japanse invloeden en een terugkerend ritme, "Raise Your Gun", een fantastische progressieve song met subtiele tempowisselingen, een aanstekelijk ritme en lichte invloeden van de muziek van Hawkwind en "Drive My Car", een prima eigentijdse uitvoering van dit nummer van The Beatles, die daardoor bijna onherkenbaar is.
In "Magic Circles" schotelt Zeus B.Held me een dansbare mix van elektro en funk met een terugkerend ritme voor, die beweging oproept, in "Eurode" krijg ik een mooie mix van krautrock en melodische rock met een gemiddeld tempo te horen, in "Test" laat de band me genieten van een verrukkelijk uptempo nummer, dat invloeden van musical heeft en swingt als een trein en in "Didn't I" zet de band me een geweldige mix van progressieve rock en ruimtelijke dance invloeden voor, die tevens licht experimenteel klinkt

"Attack Time" van Zeus B.Held staat vol uitstekende nummers, die invloeden van krautrock, experimentele rock en elektro hebben en lekker in het gehoor klinken, dus ik raad iedere liefhebber van deze genres dan ook aan eens naar deze schijf te gaan luisteren