zondag 25 juni 2023

Review: Various Artists - Silberland Vol 2 The Driving Side Of Kosmische Musik 1974-1984 (Bureau B Records, 2023) (Krautrock / Elektronisch)

Op 1 juli 2022 verscheen het Various Artists album "Silberland - Kosmische Musik Vol 1 (1972-1986)" als 2LP en als CD via Bureau B Records, waarna op 16 juni 2023 een vervolg kwam in de vorm van "Silberland Vol 2 The Driving Side Of Kosmische Musik 1974-1984", dat eveneens via dit label verscheen als 2LP, als CD en als digitaal album en 20 nummers bevat van evenzoveel artiesten.

Het album begint met "Eve On The Hill" van Harald Grosskopf, die een heerlijke mix van disco en krautrock met een terugkerend ritme speelt, die aanzet tot dansen en dit wordt gevölgd door "Prothese" een uitstekend krautrock nummer met een gemiddeld tempo en een licht hypnotiserend ritme van Cluster, dat plotseling eindigt, "Elektroklang" van Conrad Schnitzler, een schitterende uptempo krautrock song met een aanstekelijk dansbaar ritme en "Son Of A True Star" van You, een swingend  uptempo elektronisch nummer met een terugkerend ritme.
Daarna volgen Thomas Dinger  met "Für Dich", een vrolijk klinkend krautrock nummer, dat een gemiddeld tempo heeft en tot beweging aanzet, "Bockwurst Á La Maîtresse" van Asmus Tietchens, een uptempo krautrock nummer met industriële en disco invloeden, "Search Zero" van Moebius Plank Neumeier, een puik krautrock nummer met een licht hypnotiserend ritme en een gemiddeld tempo en "Beat For Ikutaro (Tape 52)" van Heiko Maile, een bass 'n drums nummer met een gemiddeld tempo en elektro invloeden, dat beweging oproept.
In "Flokati" van Lapre krijg ik een geweldig uptempo nummer met een licht hypnotiserend ritme te horen, dat swingt als een trein, in "Time Machine" van Adelbert Von Deyen laat hij me genieten van een prachtig uptempo elektronisch nummer dat disco en melodische invloeden met elkaar verbind, in "Puls" van Günter Schickert hoor ik een uptempo nummer met een terugkerend ritme, dat een lichte trance oproept en in "Juggernaut" van Faust speelt de band een stevig uptempo rock nummer met een terugkerend ritme, die tegen het einde nog meer snelheid krijgt, totdat er een climax is bereikt, om dan in rust te eindigen.
Dan volgen Moebius & Plank met "Feedback 66", een mix van psychedelische muziek en krautrock, die in een gemiddeld tempo wordt gespeeld en een terugkerend ritme heeft, waar halverwege zang en progressieve elementen bij komen, Roedelius met "Band 068 3 Bock Auf Rock (Nicht Verwendetes Stück)", een mooi melodisch elektronisch nummer met een gemiddeld tempo, Serge Blenner met "Phonique", een uptempo krautrock nummer met melodische invloeden en een aanstekelijk ritme en "Moebius & Beerbohm met "Subito", een puik elektronisch nummer met een gemiddeld tempo en een terugkerend ritme.
Verder hoor ik Tyndall met "Wolkenlos", een schitterend uptempo krautrock nummer met lichte gabber house en melodische invloeden, waarbij stil zitten niet aan de orde is, Pyrolator met "180°", een fantastisch uptempo nummer met een terugkerend ritme en een hoog dans gehalte, Die Partei met "Guten Morgen In Köln", een lekker in het gehoor klinkend uptempo krautrock nummer met een vrolijk aanstekelijk ritme, dat aanzet tot dansen en Deutsche Wertarbeit met "Auf Engelsflügeln", een prima krautrock nummer, waartussen melodische muziek gespeeld wordt.

"Silberland Vol 2 The Driving Side Of Kosmische Musik 1974-1984" van Various Artists is een verrukkelijke 2LP/CD, die vol krautrock staat en ik kan ieder liefhebber van deze muziek deze meesterlijke schijf dan ook zeer aanraden.(luister naar dit album via de bandcamp link onder de recensie)