maandag 15 februari 2021

Review: The Dead Daisies - Holy Ground (The Dead Daisies PTY LTD, 2021) (Rock)

The Dead Daisies uit Australië en Amerika werd in 2013 te Sydney, Australië opgericht door David Lowy, waarna diverse muzikanten zich bij zijn project voegden, waaronder leden van Guns N' Roses, Nine Inch Nails, INXS, Whitesnake, Journey, Mötley Crüe, The Cult en anderen.
De band bracht hun debuut album "The Dead Daisies" op 9 augustus 2013 via Spitfire Music uit en deze werd gevolgd door: "Revolución" (31 augustus 2015, Spitfire Music), "Make Some Noise" (5 augustus 2016, Spitfire Music), "Burn It Down" (6 april 2018, SPV GmbH) en "Holy Ground" (22 januari 2021, Spitfire Music, SPV GmbH" en tevens verschenen het live album "Live & Louder" (19 mei 2017) en de compilatie plaat "Locked and Loaded: The Covers Album" (23 augustus 2019) via Spitfire Music en ook maakte de band 35 singles en 4 EP's.
De band deeld in de lop der jaren het podium met onder andere: Kiss, Guns N Roses, Scorpions, Aerosmith, Bad Company, Whitesnake, ZZ Top en Hollywood Vampires.
De op 22 januari 2021 verschenen 2LP/CD "Holy Ground" bevat 11 nummers en de muzikanten, die daar op spelen zijn: Glenn Hughes (Deep Purple) - zang en basgitaar, David Lowy (Red Phoenix, Mink) – ritme gitaar, Doug Aldrich (Whitesnake, Dio) – sologitaar en Deen Castronovo (Bad English, Journey) – drums en achtergrondzang.

Het album begint met het titel nummer "Holy Ground (Shake The Memory)", waarin de band een stevige swingende rock song ten gehore brengt, die tempowisselingen heeft en een hoog meezing gehalte bevat (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie) en gevolgd wordt door "Like No Other (Bassline)", een heerlijke uptempo rock song met een aanstekelijk dansbaar ritme en hardrock invloeden en tempowisselingen en "Come Alive", een uitstekende song met subtiele tempowisselingen, die aanzet tot dansen.
Daarna volgen "Bustle And Flow", een lekker in het gehoor klinkende rock song met een gemiddeld tempo, die subtiele tempowisselingen heeft en een aanstekelijk dansbaar ritme heeft, "My Fate", een geweldige song, die in een niet al te hoog tempo wordt gespeeld en lichte invloeden van soul en de muziek van Bad Company heeft en "Chosen And Justified", een swingende song met een zeer dansbaar ritme, die in een gemiddeld tempo wordt gespeeld.
In "Saving Grace" zet The Dead Daisies me een schitterende rock song voor, die tempowisselingen heeft en een aanstekelijk dansbaar ritme bevat, in "Unspoken" krijg ik een fantastische song te horen, die in een vrij rustig tempo wordt begonnen, om na korte tijd even iets meer snelheid te krijgen, waarna de band weer terugschakelt en daarna opnieuw versneld en halverwege verder gaat in het versnelde tempo en de muziek gaat swingen en in "30 Days In The Hole", een puike hardrock song met een aanstekelijk dansbaar ritme, waarbij stil zitten geen optie is.
Verder volgen "Righteous Days", een prima uptempo song, die swingt en aanzet tot dansen en "Far Away", een verrukkelijke rustige song, die halverwege tijdelijk iets meer snelheid krijgt en dan terug komt in het rustige tempo, om tegen het einde nogmaals te versnellen.

"Holy Ground" van The Dead Daisies staat vol heerlijke rock nummers, die aanstekelijke dansbare ritmes hebben en invloeden van de jaren 70 bevatten en ik kan liefhebbers van hardrock en rock in het algemeen deze schijf dan ook sterk aanbevelen.