maandag 8 februari 2021

Review: Seaorm - Olkhon (OctoberXart Records, 2020) (Progressieve Rock)

Seaorm is een nieuwe band uit Madrid, Spanje en Astrakhan, Rusland, die bestaat uit: Ángel Ontalva (October Equus) - sologitaar, Arkady Fedotov (Vespero) - basgitaar, synthesizer, fluit en achtergrond zang en Ivan Fedotov (Vespero) – drums, drummachine en percussie.
De leden werkten al eerder samen en maakten onder de naam Ángel Ontalva & Vespero diverse albums, zoals "Carta Marina" (9 juli 2018), "Sea Orm Liventure" (3 augustus 2018), "Sada" (1 februari 2020), "Shaman Rock" (10 februari 2020) en "Live At The Astrakan State Theatre Of Opera And Ballet" (23 juni 2020), maar nu maken ze dus onder de naam Seaorm muziek en hun eerste wapenfeit onder deze naam is het album "Olkhon", dat 9 nummers bevat en op 28 december 2020 via OctoberXart Records (het label van Ángel) als CD in een beperkte oplage van 500 stuks en als digitale download is verschenen, waarbij vermeldenswaardig is, dat alle nummers van het album "Shaman Rock", dat Ángel en Arkady samen maakten, op dit album staan, aangevuld met 3 nieuwe nummers.

Het album begint met "Lusud-Khan", waarin de band een schitterend progressief rock nummer ten gehore brengt, dat in een gemiddeld tempo wordt gespeeld en een aanstekelijk dansbaar ritme bevat en gevolgd word door "Walking On water", een prachtig, vrij rustig, melodisch stuk muziek, dat licht jazz en ruimtelijke invloeden heeft.
Daarna volgen "Tail Of The Dragon", een geweldig swingend uptempo rock nummer met spacerock en dance invloeden, waarbij stil zitten geen optie is en "Ice Circles", een heerlijk progressief nummer, dat in een gemiddeld tempo gespeeld wordt, lichte invloeden van surf heeft, tempowisselingen bevat en halverwege het nummer meer snelheid en een aanstekelijk dansbaar ritme krijgt.
In "Demons" zet Seaorm me een uitstekend rustig nummer voor, dat lichte Oosterse en ruimtelijke klanken heeft, in "Kiss Of Betrayal" laat de band me genieten van een fantastisch dreigend nummer, dat een eentonig drumsritme heeft, ruimtelijke, surf en dance invloeden bevat en swingt en in "Angara" krijg ik een mooi rustig stuk muziek voorgeschoteld, dat gespeeld wordt op synthesizer en gitaar.
Verder volgen "A Stake In Her Soul", een mix van uptempo progressieve rock, dance, melodische rock, krautrock en improvisaties, die aanzet tot beweging en "Shaman Rock", een verrukkelijke swingende mix van jazz, dance en progressieve rock.

"Olkhon" van Seaorm is een fantastische CD, die van begin tot einde swingt, waarin jazz, progressieve rock en dance vakkundig aan elkaar gesmeed worden, zodat er heerlijke stukken muziek ontstaan en ik kan iedere liefhebber van progressieve rock, jazz en dance deze schijf dan ook van harte aanbevelen.(luister naar enkele nummers van dit album via de bandcamp link onder de recensie)