maandag 22 februari 2021

Review: Dr Space's Cosmic Alliances - Volume 1 - Deep Space Day Trip (Öresund Space Collective, 2021) (Progressieve Rock / Spacerock)

Scott Heller, alias Dr Space speelt synthesizer in de bands Öresund Space Collective, Black Moon Circle en Doctors Of Space en werkte mee met diverse bands en muzikanten.
Op 31 januari 2021 verscheen de CD Dr Space's Cosmic Alliances - "Volume 1 - Deep Space Day Trip" en hierop staat een verzameling van nummers, die in de periode 2008-2019 zijn opgenomen met: Agusa (Zweden), Automaton (Griekenland), Bismut (Nederland), Johan And Scott (Amerika), Mäneskjold (Denemarken), Phased (Zwitserland), West, Space And Love (Denemarken), White Hills (Amerika) en Yuri Gagarin (Zweden), waaraan Scott zijn medewerking verleende.
Deze speciale beperkte uitgave van 150 stuks werd gemaakt om geld in te zamelen voor een nieuwe studio, die Scott bouwt in zijn woonplaats en daarom is de CD niet als download verschenen.

Het album, dat 8 nummers bevat, begint met het niet eerder uitgebrachte nummer "Uti Vär Hage" van Agusa, waarin de band een fantastisch progressief rock nummer uit 2013 ten gehore brengt, dat tempowisselingen heeft en bij tijd en wijle swingt als een trein en invloeden van spacerock en Hammond rock bevat, waarna "Going Down" (onuitgebracht nummer uit 2016) van Automaton volgt, een geweldig zwaar traag nummer met een aanstekelijk terugkerend ritme, dat invloeden van spacerock, progressieve rock en doom bevat.
Daarna volgen Bismut met "Storborg" (jam uit 2019), een uitstekende uptempo mix van disco en rock, die ruimtelijke geluiden en invloeden van "I Was Made For Loving You" van Kiss bevat en een terugkerend licht hypnotiserend dansbaar ritme heeft en enkele minuten voor het einde in een langzaam tempo over gaat en Johan and Scott met "Rebirth Of The Earth" (onuitgebracht nummer uit 2011), een stevige aanstekelijke progressieve rock song, met ruimtelijke invloeden, die in een gemiddeld tempo wordt gespeeld.
In "Skov" (onuitgebracht nummer uit 2016) van Mäneskjold krijg ik een heerlijk swingende mix van progressieve rock en spacerock voorgeschoteld en in "Maelstorm" (demo uit 2008) van Phased een stevige uptempo rock song met tempowisselingen, die halverwege over gaat in een langzame stonerrock song, die tegen het einde verandert in een swingend uptempo stuk spacerock.
Dan volgen met White Hills met "Robot Stomp" (2013), een  verrukkelijk spacerock nummer met een gemiddeld tempo en een terugkerend ritme en krautrock invloeden en West, Space And Love met "Oscar Curry" (outtake van het album uit 2009), een geweldige mix van Oosters getinte psychedelische muziek en elektronische muziek, die een terugkerend hypnotiserend ritme heeft, kraut- en spacerock invloeden bevat en in een gemiddeld tempo gespeeld wordt.
Als laatste hoor ik Yuri Gagarin het nummer "At The Center Of The Universe" (Live opgenomen bij het Kildemose Festival in 2015) spelen en hierin laat de band me genieten van een uptempo rock nummer, dat met hoge snelheid gespeeld wordt en swingt.

"Volume 1 - Deep Space Day Trip" van Dr Space's Cosmic Alliances bevat 9 puike nummers, waarvan ik van begin tot einde ontzettend heb genoten en ik kan liefhebbers van progressieve rock en spacerock deze meesterlijke schijf dan ook zeer aanbevelen.

Helaas! Geen video beschikbaar.