maandag 31 juli 2023

Review: Various Artists - Tall Tales: Short Stories (Friends Of The Fish, 2023) (Diverse Stijlen)

Het Fruits De Mer Records label brengt regelmatig gratis geweldige compilatie albums uit, die aan leden van de Fruits De Mer Records Club worden uitgedeeld, als ze een bepaalde aankoop doen.
Deze keer is dat op 24 juli 2023 het 2CD compilatie album "Tall Tales: Short Stories", dat totaal 25 nummers van evenzoveel bands/artiesten bevat, waarvan sommigen exclusief op Fruits De Mer Records verschijnen en dit album krijg je gratis als je één van de uitgaven van de maand juli koopt en dus lid van de Fruits De Mer club bent, of wordt.
De 2CD is onderverdeeld in "Tall Tales", waarop 8 bands/artiesten staan, die lange nummers spelen en "Short Stories", waarop 17 bands/artiesten staan die nummers onder de 6 minuten spelen.

"Tall Tales" begint met "Look At The Sun" van Technicolor Noir uit Frankrijk, die een heerlijke uptempo jaren 60 gerelateerde song met aan aanstekelijk ritme ten gehore brengt, die tempowisselingen heeft en enkele minuten voor het einde van het nummer psychedelisch wordt en lichte acid rock invloeden krijgt, waarna "The Haunting" van House Red Simio (Argentinië) volgt, die een prima elektronisch nummer met een gemideld tempo en een terugkerend ritme speelt, die lichte disco invloeden heeft.
Daarna volgen El Universo (Mexico) met "Stellar Brightness Caused By Planets", een fantastisch progressief rock nummer met spacerock invloeden en een terugkerend ritme, Guranfoe (UK) met "Et Alias", een mooie mix van progressieve rock en jazzrock met folk invloeden, die in een gemiddeld tempo wordt gespeeld en tempowisselingen bevat en Soft Hearted Scientists (Wales) met "Sea Anemone", een schitterende licht psychedelische pop song met een niette hoog tempo en een aanstekelijk ritme.
In "Reflections I" van Son Of Ohm (Nederland) krijg ik een verrukkelijk swingend uptempo krautrock nummer voorgeschoteld, waarbij stil zitten geen optie is (luister naar dit nummer via de bandcamp link onder de recensie), in "The Sky River" van Exedra (Duitsland) hoor ik een prachtig hemels klinkend elektronisch nummer met new age invloeden en in "Alternate Life" zet Thirteen Of Everything (USA) me een geweldig symfonisch progressief rock nummer voor, dat in een gemiddeld tempo gespeeld wordt, jaren 70 invloeden bevat en tempowisselingen bevat.

"Short Stories" start met "Kosmische I" van Ancient Circle (Schotland), die een stevig instrumentaal rock nummer met een gemiddeld tempo ten gehore brengen, dat gevolgd wordt door "I Remember" van Dim Electrics (Oostenrijk), een uptempo psychedelische song met een terugkerend dansbaar ritme, "Summer Days" van Alain Pire Experience (België), een heerlijke psychedelische song met een gemiddeld tempo eind jaren 60 invloeden, die subtiele tempowisselingen heeft en "Byrd Of The Tree" van Bhopal's Flowers (Canada), een geweldige psychedelische song met een niet al te hoog tempo en eind jaren 60 en Indiase invloeden.
Daarna volgen Brave New World (UK) met "Scarecrows", een mooie pop song met lichte folk invloeden, die met een gemiddeld tempo wordt gespeeld en eenn terugkerend ritme heeft, Dark Horse (Australië) met "The Sons Of Carpio Are Led Astray", een langzaam instrumentaal nummer met licht psychedelische invloeden, Nick Haeffner (UK) met "Everything Begins Again", een lekker in het gehoor vrolijk klinkende pop song met een gemiddeld tempo en een aanstekelijk ritme, Lords Of Form (UK) met "A Winter’s Bride", een nummer met een gemiddeld tempo, lichte elektro invloeden en een terugkerend ritme en Church Of Hed (USA) met "Prairie Waves", een prachtig elektronisch nummer met een niet al te hoog tempo en een terugkerend ritme.
In "Space Folds Upon Itself" speelt Quarkspace (USA) een uitstekend nummer met een gemiddeld tempo en een terugkerend ritme, dat ruimtelijke invloeden bevat, in "See You In The Next World" zet The Vapour Trails (Schotland) me een schitterende licht psychedelische pop song voor, die een dansbaar ritme heeft, in "London Town" van Miranda Lee Richards And The Lords Of Thyme (USA/UK) krijg ik een prachtige rustige folk song te horen en in de Dubrek mix van "Prosaic Turbulence" laat The Telephones (UK) me genieten van een prima rustige folk song.
Dan volgen Bellavista (USA) met "Shelter Shock", een puike jaren 80 gerelateerde pop song met een gemiddeld tempo en new wave invloeden, The Flower Machine (USA) met "White Cloud", een fantastische licht psychedelische song met een gemiddeld tempo en een aanstekelijk dansbaar ritme, Quantum Surf Rocket Garage Dolls () met "Gloria Goes Latin (Iris Goes Rating)", een uitstekend dansbaar instrumentaal nummer met een aanstekelijk ritme en Blue Giant Zeta Puppies (UK) met "I'm Not Like Everybody Else", een cover van het nummer van The Kinks, die een licht psychedelische invloeden heeft en achtergrondzang bevat.

"Tall Tales: Short Stories" van Various Artists staat vol fantastische nummers, die in verschillende stijlen worden gespeeld, waar ik heb erg van genoten heb en ik raad iedere liefhebber van muziek dan ook uit lid van deze exclusieve club te worden om ook in aanmerking te komen van deze speciale uitgaven.