maandag 10 maart 2014

Review: Agusa - Högtid (Transubstans, 2014) (Progressieve Rock)

De Zweedse band Agusa, uit Malmö, die beïnvloed is door onder andere Amon Düül II, Kebnekajse, Colosseum en andere jaren 70 progressieve rock bands, bestaat uit leden van de Zweedse bands Kama Loka, Hookfoot en Sveriges Kommer & Landsting.
Dat zijn: Mikael Ödesjö - sologitaar, Tobias Pettersson - basgitaar, Jonas Berge - orgel en Dag Strömkvist - drums.
De band heeft hun debuut album "Högtid", waarop slecht 5 nummers staan, via het Transubstans label uitgebracht.

Het eerste nummer van het album heet "Uti Var Hage" en duurt iets meer dan 11 minuten.
Hierin krijg ik een rustig beginnende progressieve rock song te horen, die over gaat in een lekker swingende song, die ook invloeden van hardrock bevat. (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie)
Halverwege het nummer keert de band terug naar het rustige begin en krijg ik een stukje Beatles invloed te horen, waarna de band het tempo weer opvoert en verder in het nummer opnieuw terug keert naar het rustige tempo en daarmee eindigt.
Daarna hoor ik "Melodi Frän St Knut", een swingend opgewekt klinkend nummer met folkrock invloeden, dat aan zet tot dansen en een prima tempowisselingen bevat, waardoor de muziek progressiever wordt.
Dan schotelt Agusa me het langste nummer van de CD voor (14 minuten), getiteld "Östan Om Sol, Västan Om Màne" en hierin krijg ik een schitterende psychedelisch klinkende progressieve rock song te horen, die verandert in een swingend hypnotiserend spacerock nummer, waarin het ritme in een gemiddeld tempo gespeeld wordt en verder in het nummer over gaat in progressieve rock, die tegen het einde psychedelisch wordt.
In "Stigen Genom Skogen" laat de band me een fantastische progressieve rock song horen, waarmee ik van begin tot eind in de ban van de muziek ben en dit nummer swingt als een trein, waarna het laatste en tevens het kortste nummer (3 minuten), "Kärlek Fràn Agusa", volgt en hierin speelt de band een geweldig lekker swingend stukje progressieve rock, waarbij stil zitten onmogelijk is.

Agusa heeft me met deze schitterende CD aangenaam weten te verrassen en laat me reikhalzend uitkijken naar het vervolg; een aanrader voor liefhebbers van seventies progrock.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten