zondag 4 februari 2018

Review: Group Doueh & Cheveu - Dakhla Sahara Session (Born Bad Records, 2017) (Rock / Psychedelisch / Wereldmuziek)

Group Doueh is een band uit de Sahara, die bestaat uit: Halima Jakani - zang, Omar Laabadi - zang en percussie, Selmou Baamar - sologitaar en luit, Souilma Rguibi - effecten en koorzang, Arbiha Salam - drums en koorzang en El Waer Baamar - synthesizer.
Cheveu is een trio uit Frankrijk, dat bestaat uit: David Lemoine - zang en synthesizer, Etienne Nicolas - sologitaar en Olivier Demeaux - drum machine en synthesizer.
Beide groepen hebben hun krachten gebundeld op het album "Dakhla Sahara Session", dat 3 februari 2017 via het Born Bad Records label op LP en CD verscheen, waarbij vermeldenswaardig is, dat de LP uitvoering een 6 pagina's tellend boekwerkje bevat.

Het album bevat 10 nummers, waarvan "Moto 2 Places" het eerste is en daarin hoor ik de bands een chaotische song spelen, waarin de ritmes tegen elkaar in gaan , waarna "Bord De Mer" volgt en de bands me een swingende uptempo rock song voorzetten, die een licht hypnotiserend ritme en invloeden van disco bevat.
Daarna hoor ik "Tout Droit", een geweldige swingende uptempo rock song met een opzwepend ritme en deze wordt gevolgd door "Skit 1", een traditioneel klinkende song, die in het Afrikaans gezongen wordt.
Dan volgt "Azawan" en daarin verrassen de bands me door een fantastische uptempo rock & roll song ten gehore te brengen, die swingt als een trein en gevolgd wordt door "Charäa", een schitterende mix van traditionele muziek, psychedelische muziek en opzepende hypnotiserende ritmes, die enkele seconden onderbroken wordt, waarna Group Doueh & Cheveu een totaal ander stuk muziek beginnen te spelen en daarin krijg ik een progressief traditioneel klinkende song voorgeschoteld.
In "Ach'Had Lak Ya Kay" krijg ik een zeer dansbare song te horen, die invloeden uit disco en pop heeft en in "Je Penche" laten de bands me genieten van een fantastische licht psychedelische mix van disco en rock, die swingt als een trein en met een vrij hoog tempo  gespeeld worrdt.
Vervolgens hoor ik "Hamadi", waarmee de bands me verrassen door een geweldig heftig rock nummer te spelen, dat met duistere zware tonen begint en over gaat in een stuk progressieve rock, waarin schitterend gitaarspel zit (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie) en in het laatste nummer, "Skit 2", krijg ik een kort stukje traditionele Afrikaanse muziek voorgezet.

"Dakhla Sahara Session" van Group Doueh & Cheveu is een uitstekende plaat, die me geen moment verveeld heeft en ik kan deze schijf dan ook van harte aanbevelen aan iedereen, die van rock, psychedelische muziek en wereldmuziek houdt.

* De muziek van deze band/artiest is ook regelmatig te beluisteren op maandagavond tussen 20.00 en 22.00 uur (Europese tijd) in het radio programma Carry's Music Machine via www.osuradio.nl





Geen opmerkingen:

Een reactie posten