zondag 4 februari 2018

Review: The Senior Service - King Cobra (Damaged Goods Records, 2018) (Hammond Rock / Filmmuziek / Surf)

The Senior Service is een band uit Rochester, Kent, Engeland, die in 2015 werd opgericht en bestaat uit: Graham N. Day - sologitaar, Darryl R. Hartley - basgitaar, Jonathan P. Barker - Hammond orgel en piano en Wolf D. Howard - drums en percussie.
De bandleden waren allen sinds de begin jaren 80 actief in de Medway garage beat scene en speelden in bands als: The Prisoners, Thee Mighty Caesars, Thee Masonics, James Taylor Quartet en The Buff Medways.
De band bracht hun debuut single "Depth Charge" / "Hall Of Mirrors" in januari 2016 via Damaged Goods Records uit op 7" vinyl en als promo op CDr en deze werd dat zelfde jaar (september) gevolgd door het album "The Girl In The Glass Case", dat op zowel CD als op LP verscheen via Damaged Goods Records.
Als voorloper van hun nieuwe album "King Cobra", dat 27 april 2018 op LP, CD en als digitale download verschijnt, werd op 26 januari 2018 de 7" vinyl single "Slingshot" / "Find And Seek" in een beperkte oplage door Damaged Goods Records uitgebracht.

Het album, dat 13 instrumentale nummers bevat, start met "The Contender", waarin ik de band een swingende mix van Hammond rock en surf hoor maken, die in een gemiddeld tempo gespeeld wordt en filmmuziek invloeden bevat en dit nummer wordt gevolgd door "Sophia", een heerlijk rock nummer, dat in een niet al te hoog tempo gespeeld wordt en western invloeden plus een licht hypnotiserend ritme heeft.
Daarna krijg ik het titel nummer "King Cobra" voorgeschoteld en daarin laat de band me genieten van een swingend stuk Hammond rock, dat een aanstekelijk ritme bevat en gevolgd wordt door "Matterhorn", een lekker in het gehoor klinkend rock nummer, dat net als vorige nummers invloed van filmmuziek heeft en uitnodigend klinkt.
Dan zet de band me "Cuban Eel" voor en hoor ik opnieuw zo'n swingend Hammond rock nummer, dat een prima dansbaar ritme bevat, waarna "Good Morning Mr Phelps" volgt en de band verder gaat met het maken van uitstekende Hammond rock, die in een niet al te hoog tempo gespeeld wordt.
Met de single "Slingshot", laat The Senior Service me genieten van een geweldig lekker swingend surf nummer, dat in een vrij hoog tempo gespeeld wordt en me van begin tot einde in de ban van de muziek laat komen (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie) en "Night Of Thieves" is een schitterend stukje instrumentale rock, dat me aan de muziek van jaren 60 bands uit Spanje doet denken.
In "The Man From Beyond" krijg ik weer een swingend rock nummer voorgezet, waarbij stil zitten geen optie is en in "Triggered" brengt de band een uitstekend dansbaar nummer ten gehore.
Vervolgens speelt de band een swingend Hammond rock nummer, dat "Four Coffins" heet en ook daarbij kan ik niet stil blijven zitten.
Verder hoor ik "The Hornet", een fantastisch swingend nummer en "Moon Over San Marco", een heerlijk dansbaar nummer, dat in een gemiddeld tempo gespeeld wordt.

"King Cobra" van The Senior Service is een wat eenzijdig klinkende plaat, die desondanks lekkere muziek bevat en ik kan liefhebbers van dit genre deze schijf dan ook ten volle aanraden.

* De muziek van deze band/artiest is ook regelmatig te beluisteren op maandagavond tussen 20.00 en 22.00 uur (Europese tijd) in het radio programma Carry's Music Machine via www.osuradio.nl





Geen opmerkingen:

Een reactie posten