zondag 18 februari 2018

Review: The Shadow Lizzards - The Shadow Lizzards (Tonzonen Records, 2018) (Progressieve Rock / Bluesrock)

The Shadow Lizzards werd in 2015 te Nürnberg, Duitsland opgericht en bestaat uit: Jochen Leistner - zang, orgel, basgitaar en harp, Simon Schnellinger - sologitaar en Oli Pfeiffer - drums.
Muzikaal heeft de band zich laten inspireren door de muziek van zestiger en zeventiger jaren bands en hun fans beschrijven hun muziek als een kruising van Creedence Clearwater Revival, The Doors en Jimi Hendrix.
Het debuut album, dat in mei 2017 werd opgenomen, is simpelweg "The Shadow Lizzards" getiteld en verschijnt 23 februari 2018 via het Tonzonen Records label in een beperkte oplage van 500 stuks op LP, waarvan er 250 stuks op oranje en 250 stuks op violet kleurig vinyl worden geperst, die allemaal een klaphoes, inlegvel en download code, voor alle 10 de nummers, bevatten, terwijl de LP zelf maar 7 nummers telt.
Ook wordt het album, dat tijdens live optredens verkocht wordt, maar ook via www.tonzonen.de te bestellen is, in een beperkte oplage van 1000 stuks als digipack op CD, waar 3 extra nummers op staan, uitgebracht.

Het album start met "Power On", waarin de band een lekker swingend stevig instrumentaal progressief rock nummer ten gehore brengt, dat in een vrij hoog tempo gespeeld wordt en gevolgd wordt door "Rip Me Off", een swingende uptempo rock song met wisselende tempo's en hardrock invloeden (luister naar dit nummer via de soundcloud link onder de recensie).
Daarna schotelt de band me "Breathtaker" voor en krijg ik een aanstekelijke rock song te horen, die een dansbaar ritme heeft, waarbij het moeilijk is om niet in beweging te komen en dit nummer wordt gevolgd door "Go Down", een heerlijke bluesrock song, die in een vrij rustig tempo gespeeld wordt, maar net over de helft van het nummer tijdelijk verandert in een swingend progressief rock nummer, om na korte tijd weer verder te gaan in een stukje bluesrock.
Dan hoor ik "Overhaul", dat alleen op de CD staat en hierin zet de band me een geweldige progressieve rock song voor, die diverse tempowisselingen bevat en bij tijd en wijle swingt als een trein, waarna "Sea Of Curls" volgt en ook dit nummer staat alleen op de CD en daarin speelt The Shadow Lizzards een mix van bluesrock en progressieve rock, die prima tempowisselingen heeft.
In "Rarity" laat de band me genieten van een stevige bluesrock song, die halverwege verandert in een fantastisch swingend progressief rock nummer met hardrock invloeden van jaren 70 bands en in "Warzone" krijg ik opnieuw een schitterende swingende mix van hardrock en bluesrock voorgezet, waarin enkele prima tempowisselingen zitten.
Vervolgens schotelt de band me het derde nummer voor, dat alleen op de CD staat, getiteld "Top Of The Mountain" en ook hierin krijg ik een verrukkelijk stukje bluesrock te horen, die in een niet al te hoog tempo gespeeld wordt, waarna "Move On" volgt en de band me opnieuw trakteert op een uitstekende mix van een hardrock en een progressieve rock song, die enkele tempowisselingen bevat.

"The Shadow Lizzards" van The Shadow Lizzards bevat 10 (7) lekker in het gehoor klinkende rock nummers, waarin de invloed van jaren 70 bands door klinkt en ik kan deze schijf aanbevelen aan iedere liefhebber van zowel progressieve rock als bluesrock.