maandag 26 februari 2018

Review: Tyndall - Sonnenlicht + Traumland (Bureau B Records, 2018) (Krautrock)

De Duitse band Tyndall werd in 1980 door Juergen Krehan (Nik Tyndall) - synthesizer, orgel, piano en elektronica en Rudolf Langer - synthesizer en elektronica opgericht en beiden hadden hun elektronische apparatuur zelf gebouwd, waardoor ze een geheel eigen geluid creëerden.
In dat zelfde jaar verscheen hun debuut LP "Sonnenlicht" via het Sky Records label en in 1981 kwam hun tweede LP "Traumland" uit via hetzelfde label.
Allebei de albums zijn op 23 februari 2018 voor het eerst op CD verschenen via het Bureau B Records label, maar ook zijn ze op zowel LP en als digitale download verkrijgbaar.

"Sonnenlicht", dat 7 nummers bevat, start met "Südwind" en daarin krijg ik een rustig elektronisch nummer te horen, dat een melodisch ritme bevat, waarna het titel nummer "Sonnenlicht" volgt en hierin speelt de band een heerlijk uptempo krautrock nummer, dat een licht hypnotiserend dansbaar ritme heeft en swingt.
Daarna schotelt de band me "Wolkenlos" voor en laat me genieten van een swingend stukje hypnotiserende krautrock, dat in een hoog tempo gespeeld wordt en daarbij is stil zitten geen optie (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie) en dit nummer wordt gevolgd door "Regen Fällt", eveneens een schitterend hypnotiserend nummer, dat met snelheid mijn gehoorgang binnen komt.
In "Windig" zet Tyndall me opnieuw zo'n verrukkelijk swingend krautrock nummer voor, dat me in beweging en in een lichte trance brengt en in "Veränderlich" krijg ik een uitstekende mix van experimentele muziek en krautrock voorgezet, die met een licht hypnotiserend ritme vergezeld gaat, waarna het laatste nummer van het album volgt, getiteld "Trotzdem" en daarin wordt ik nogmaals op zo'n lekker in het gehoor klinkend dansbaar nummer getrakteerd.

Het eerste nummer van "Traumland" is het titel nummer en daarin speelt de band een rustig startend nummer, dat na korte tijd verandert in een snel gespeeld elektronisch stuk muziek, waar synthesizer pop elementen in zitten en plotseling tijdelijk stopt, om vervolgens weer in een hoog tempo verder te gaan, waarna "Unterwegs" volgt en ik een swingend krautrock nummer voorgeschoteld krijg, dat prima dansbaar is en een licht hypnotiserend ritme bevat.
Dan volgt "Springsteine", een geweldig stukje elektronische pop muziek, dat een opgewekt aanstekelijk ritme heeft en aanzet tot dansen en "Irgendwann" is een licht hypnotiserend krautrock nummer, waarmee Tyndall me van begin tot eind in de ban van de muziek houdt.
In "Kreislauvia" speelt de band een weer een fantastisch swingend krautrock nummer, waarbij stil zitten geen optie is en in "Erdbeerkristalle" laat de band me opnieuw genieten van een verrukkelijk swingend krautrock nummer, dat een licht hypnotiserend ritme heeft en me in beweging houdt.
Vervolgens brengt de band "Echowellen" ten gehore, een mix van synthesizer pop, avant garde en krautrock en "Milchsee", een schitterend dansbaar nummer, dat swingt en een licht hypnotiserend en een aanstekelijk ritme bevat, dat aanzet tot dansen.

"Sonnenlicht" + "Traumland" van Tyndall zijn 2 heerlijke her uitgaven, waarbij de band me van begin tot einde heeft weten te boeien en die ik beide dus ten zeerste kan aanraden aan elke liefhebber van dansbare elektronische muziek en met name krautrock.

* De muziek van deze band/artiest is ook regelmatig te beluisteren op maandagavond tussen 20.00 en 22.00 uur (Europese tijd) in het radio programma Carry's Music Machine via www.osuradio.nl





Geen opmerkingen:

Een reactie posten