zondag 28 juni 2020

Review: Intelligent Music Project IV - Sorcery Inside (Intelligent Music, 2018) (Symfonische Rock)

Intelligent Music Project is opgezet door Milen Vrabevski, uit Varna, Bulgarije, die met behulp van diverse muzikanten het Bulgaarse culturele erfgoed, hedendaagse muziek en podiumkunsten over de hele wereld te promoten, door een uniek muzikaal product te creëren met artiesten van internationale autoriteit en faam, waarbij hij de composities levert.
Zijn project begon in 2012, toen hij het album "Intelligent Music Project I – The Power Of Mind" uitbracht, met onder ander John Lawton (Lucifer's Friend, ex-Uriah Heep), die de zang voor zijn rekening nam.
Daarna volgden "Intelligent Music II – My Kind O’ Lovin’" (2014) met Simon Phillips (drums), Joseph Williams (zang) en John Lawton , "Intelligent Music Project III – Touching the Divine" (2015) met John Payne (zang), Simon Phillips , Joseph Williams, Tim Pierce (sologitaar) en Nathan East (basgitaar) en "Intelligent Music Project IV – Sorcery Inside" (2018) met Simon Phillips (Toto), John Payne (ex-Asia), Joseph Williams (Toto) and Carl Sentance (Nazareth)(zang).
Ook de volgende muzikanten spelen op dit album mee: Earnest Tibbs - basgitaar, drums en percussie, Ivo Zvezdomirov - basgitaar, Jesse Siebenberg - sologitaar en zang, Bisser Ivanov - sologitaar en mandoline, Dave Palmer - keyboards, Bobby Kosatka - achtergrondzang, Lina Nikol - achtergrondzang en Sofia Gospel Choir - koor, dat georkestreerd wordt door Vlado Djambazov, met Steven Archikor als solist.

Het album, dat 12 nummers bevat, start met "Yesterdays That Mattered", waarin de band een mooie symfonische uptempo song ten gehore brengt, die tempowisselingen bevat en aanzet tot dansen (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie) en deze wordt gevolgd door "Every Morning", een lekker in het gehoor klinkende uptempo rock song, die enkele tempowisselingen heeft en "As If", een prachtige swingende pop rock song, die invloeden van religieuze muziek heeft.
Daarna volgen "No One Falls Behind", een fantastische swingende rock song, die een vrolijk dansbaar ritme heeft, waarbij stil zitten geen optie is, "Viva", een zeer dansbare uptempo song met Zuid-Amerikaanse ritmes, die subtiele tempowisselingen heeft en "Looking For The Feeling", een swingende rock song met een aanstekelijk ritme en tempowisselingen.
In "Night's Calling" zet Intelligent Music Project IV me een uitstekende, vrij rustige, pop song voor, die prima samenzang heeft, in "Slipping Away" krijg ik een heerlijke uptempo rock song te horen, die aan dansbaar ritme heeft en invloeden van hardrock bevat en in "Light" laat de band me nogmaals genieten van een swingende song, die invloeden van hardrock heeft, tempowisselingen bevat en me weer in beweging zet.
Verder volgen "Granted", eveneens een dansbare poprock song met een aanstekelijk ritme, waarbij het moeilijk is om niet in beweging te komen, "Life To Linger" en hierin krijg ik opnieuw een uptempo rock song voorgeschoteld, die subtiele tempowisselingen heeft en invloeden van symfonische hardrock heeft en "Love", een verrukkelijke symfonische song, die in een gemiddeld tempo gespeeld wordt en een aanstekelijk ritme heeft.

"Sorcery Inside" van Intelligent Music Project IV is een uitstekende plaat, die vol symfonische nummers staat en ik kan deze CD dan ook aanraden, aan hen,  die van deze muzieksoort houden.