zondag 7 juni 2020

Review: Sloath - III (Riot Season Records, 2020) (Stoner / Sludge)

Sloath uit zuid-Engeland, werd in 2007 opgericht en bestaat uit: Kai - zang, Luke - sologitaar, Leon - sologitaar, Tom - basgitaar en Dave - drums.
De band bracht hun debuut album "Sloath" op 1 mei 2010 via Riot Season Records als LP in een beperkte oplage van 500 stuks op zwart vinyl en als digitale download uit en deze werd op 17 november 2014 gevolgd door "Deep Mountain", dat eveneens via Riot Season Records als LP in een beperkte oplage van 500 stuks op zwart vinyl en als dd werd uitgebracht, maar ook verscheen de digitale single "High Commissioner" op 3 september 2014.
Op 19 juni 2020 verschijnt hun album "III", dat 6 nummers bevat en in een beperkte oplage van 400 stuks op zwart vinyl en als dd via Riot Season Records op de markt komt en vermeldenswaardig is nog, dat de bandleden momenteel in Kent (UK), Londen (UK), Berlijn (Duitsland) en Zaragoza (Spanje) wonen.

Het album begint met "Big Shift", waarin de band een traag stuk melodische stonerrock ten gehore brengt, dat sludge invloeden heeft en chant-achtige vocalen bevat en dit nummer wordt gevolgd door "Rewengue", een geweldig nummer, dat in een gemiddeld tempo gespeeld wordt, een licht hypnotiserend repeterend ritme heeft en me in de ban van de muziek brengt (luister naar dit nummer via de bandcamp link onder de recensie), waarna "Special Force" volgt en de band een fantastisch hypnotiserende muziek speelt, dat een eentonig terugkerend ritme bevat en in een gemiddeld tempo gespeeld wordt.
Kant B start met "The Piece" en hierin zet Sloath me een heerlijk langzaam nummer voor, dat een repeterend ritme heeft, in "The Beast" krijg ik een uitstekende swingende uptempo stonerrock song te horen en in "The Whistler" laat de band me genieten van een verrukkelijk licht hypnotiserend eentonig instrumentaal nummer, dat van begin tot einde in een niet al te hoog dreigend ritme wordt gespeeld.

"III" van Sloath is een schitterende plaat, waar ik zeer van genoten heb en ik kan deze schijf dan ook aanraden aan liefhebbers van sludge en stoner en aan hen, die van hypnotiserende ritmes houden.