zondag 19 juli 2020

Review: Blackballed - Elephant In The Room (Metalville Records, 2020) (Rock)

Blackballed uit Manchester, Engeland, werd in 2012 opgericht en bestaat, nadat drummer Leon Gill om persoonlijke redenen uit de band stapte, sinds april 2019 uit: Marshall Gill (New Model Army) - sologitaar en zang, Tom Wibberley - basgitaar en Alex Whitehead - drums.
De band bracht in 2013 hun debuut EP Blackballed uit, die in 2015 gevolgd werd door het debuut CD album "Collosus", waarna "Fultons Point" in 2016 verscheen.
Nadat Leon Gill de band in 2019 verliet en vervangen was door Alex Whiterhead begon de band te werken aan hun derde album "Elephant In The Room", dat 10 nummers bevat en 24 juli 2020 via Metalville Records als LP, CD en als digitale download wordt uitgebracht.

Het album start met "When The Devil Calls", waarin de band een heerlijke aanstekelijke mix in een gemiddeld tempo speelt van blues- en hardrock, die subtiele tempowisselingen bevat en gevolgd wordt door "Someone Else's Shoes", een swingende uptempo rock song met tempowisselingen.
Daarna volgen het titel nummer "Elephant In The Room", een geweldige progressieve bluesrock song, die in een gemiddeld tempo gespeeld wordt, "Show Me The Light", dat met de tonen van "You Really Got Me" begint, waarna de band een stevige rock song ten gehore brengt, die tempowisselingen heeft en "Another Lonely Day", een schitterende, vrij commerciële, poprock song met een aanstekelijk dansbaar ritme.(luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie)
In "Flesh And Bone" schotelt Blackballed me een prachtige rustige song voor, in "Flesh And Bone" krijg ik een afwisselende rock song te horen en in "Break These Chains" laat de band me genieten van een swingende rock song, die enkele tempowisselingen heeft.
Verder hoor ik "Bring You Down", een lekkere swingende rock song, die anzet tot dansen en "Mother Earth", een uitstekende swingende rock song met subtiele tempowisselingen.

"Elephant In The Room" van Blackballed is een puike rock plaat, die vol prima nummers staat en sterke invloeden van de jaren 70 muziek bevat en ik kan iedere rock liefhebber deze schijf dan ook zeer aanraden.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten