zondag 5 juli 2020

Review: Harald Grosskopf - Synthesist (40th Anniversary Edition) 2CD (Bureau B Records, 2020) (Elektronisch / Krautrock)

Harald Grosskopf (elektronische instrumenten) uit Hildesheim, Duitsland, startte in de jaren 60 als drummer bij de beat band The Stuntmen, waarna hij in The Scorpions speelde.
Vervolgens was hij de drummer van diverse bands en artiesten, waarvan de bekendste zijn: Ash Ra Tempel, Ashra,  Cosmic Jokers, Fishmoon, Joachim Witt, Klaus Schulze, Wallenstein, Witthüser & Westrupp en 17 Hippies.
In 2017 maakte hij samen met Eberhard Kranemann het album "Krautwerk" en speelde met hem in 2 nummers op "Blick" (2018) en "Ausblick" (2019) van het muziek collectief Station 17.
Om zijn 40 jarig bestaan als artiest te vieren, bracht Bureau B Records het album "Synthesist" op 5 juni 2020 in een beperkte oplage van 500 stuks op doorzichtig zon kleurig geel vinyl als 2LP uit en tevens verscheen het album als 2CD, waarvan vermeldenswaardig is, dat CD1 de originele opnamen uit 1980 (Sky Records) bevat en CD2 gespeeld wordt door diverse bands en artiesten, die hun interpretatie van de muziek van Grosskopf weergeven.

CD1, dat 8 nummers bevat, begint met "So Weit, So Gut", waarin Harald een schitterend uptempo elektronisch nummer ten gehore brengt, dat een terugkerend krautrock ritme heeft, waar hij tussendoor een stukje melodische muziek speelt en dit wordt gevolgd door "B.Aldrian", een mooi rustig melodisch nummer, dat overeenkomsten heeft met de muziek van Kitaro en lichte invloeden van New age muziek bevat.
Daarna volgen "Emphasis", een heerlijk elektronisch nummer, dat een aanstekelijk repeterend ritme heeft en zeer dansbaar is en "Synthesist", een prachtig uptempo melodisch nummer, waar tussendoor een terugkerend stuk krautrock gespeeld wordt, dat een hypnotiserend ritme heeft.(luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie)
In "1847 - Earth" laat Harald Grosskopf me genieten van een vrij zwaar uptempo krautrock nummer, dat met dreigende tonen begonnen wordt en geleidelijk meer snelheid krijgt en in "Trauma" krijg ik een fantastisch zwaar duister mysterieus klinkend stuk muziek in een niet al te hoog tempo voorgeschoteld.
Verder hoor ik "Transcendental Overdrive", een uitstekend uptempo elektronisch nummer met invloeden van computer spelletjes en Oosterse muziek, dat een repeterend ritme heeft en "Tai Ki" en hierin laat Harald me opnieuw genieten van een zwaar stuk elektronische muziek, dat in een vrij rustig tempo gespeeld wordt.
CD2 bevat 9 nummers, die door Harald Krosskopf geschreven zijn en geïnterpreteerd worden door andere Duitse artiesten en bands en hiervan is het nummer "Earth – 1847", dat door Steve Baltes (Keulen) gespeeld wordt, het eerste en hierin hoor ik hem een swingend uptempo krautrock spelen, dat een aanstekelijk dansbaar ritme heeft, waarbij stil zitten geen optie is.
Daarna volgen Thorsten Quaeschning (Berlijn) met "So Weit, So Gut", waarin ik een zeer dansbaar krautrock nummer voorgezet krijg, dat een aanstekelijk licht hypnotiserend terugkerend ritme heeft, dat in een gemiddeld tempo gespeeld wordt, Paul Frick (Berlijn), die "Synthesist" ten gehore brengt en een geweldig stukje piano muziek speelt, dat een repeterend hypnotiserend ritme heeft, dat ondersteund wordt door melodische elektronische klanken, waarna Kreidler (Düsseldorf) volgt, die hun versie van "Earth – 1847" speelt en hierin krijg ik een swingend krautrock nummer voorgezet, dat in een vrij hoog tempo gespeeld wordt.
In "Synthesist" van Pyrolator (Wuppertal) hoor ik een swingend nummer, dat lichte invloeden van Oosterse en dance muziek heeft, in "1847 – Earth" van Love-Songs (Hamburg) krijg ik een fantastisch swingend uptempo krautrock nummer te horen, waarbij stil zitten onmogelijk is en Stefan Lewin (Berlijn) schotelt me in "Synthesist" een lekkere swingende dansbare elektronische uitvoering van dit nummer voor.
Verder volgen Camera (Berlijn), die eveneens "Synthesist" ten gehore brengt en hierin een prachtige melodische versie speelt en Tellavision (Berlijn), die haar elektronische uitvoering van "Emphasis" ten gehore brengt en ik een dansbaar nummer in een gemiddeld tempo te horen krijg, dat enkele subtiel tempowisselingen bevat.

De 2CD "Synthesist" van Harald Grosskopf en andere artiesten, die zijn muziek uitvoeren is een verrukkelijke uitgave, die vol fantastische krautrock en elektronische muziek staat, waarmee Harald en de Duitse bands/artiesten me van begin tot einde in de ban van de muziek hebben gehouden en ik kan deze uitgave dan ook sterk aanbevelen aan een ieder, die van deze muzieksoorten houdt.