zondag 17 april 2022

Review: Shirley & The Pyramids - A New American Classic (Fuzzed Up & Astromoon Records, 2022) (Garagerock)

Shirley & The Pyramids uit Saskatoon, Canada bestaat, na enkele bezettingswisselingen, uit: Aron Zacharias - zang en sologitaar, Dave Kitter - sologitaar en zang, Peter Grier - basgitaar, Duncan Pickard - synthesizer en Mathew McLaughlin - drums.
Aron bracht solo op 1 mei 2015 onder de naam Shirley & The Pyramids zijn gratis digitale debuut album "Demo" uit en deze werd gevolgd door: "Shirley & The Pyramids" )6 mei 2016 als cassette in een beperkte oplage en als digitaal album via The Sound & Silence Collective alle muziek door Aron gespeeld), "Train Song" (8 augustus 2016 als digitaal nummer in eigen beheer), "Pure Pain" (15 juni 2018 als cassette in een beperkte oplage en als digitaal album via Grey Records alle muziek door Aron gespeeld), "A New American Classic" (22 november 2019 als cassette in een beperkte oplage en als digitale EP via Fuzzed Up & Astromoon Records, die de EP op 4 maart 2022 opnieuw uitbracht) en "Teleroboxer" (19 juni 2020 als digitale EP).
Het vermelden is waard, dat de uitgave van 22 maart 2022 van de EP "A New American Classic" 7 nummers bevat, waarvan 1 bonus nummer, dat niet op de uitgave van 22 november 2019 staat.

De EP start met "Worlds Apart", waarin Shirley & The Pyramids een fantastische uptempo psychedelische garagerock ten gehore brengt, die swingt als een trein en deze  wordt gevolgd door "On Your Side", een geweldige swingende uptempo rock song met een aanstekelijk dansbaar ritme.
Daarna volgen "Neverdie", een uptempo rock song, die met vrij hoge snelheid mijn gehoorgang ingespeeld wordt en swingt en "Shirley Says", een heerlijke uptempo rock song met een aanstekelijk ritme, waarbij stil zitten geen optie is.
In de demo van "Worlds Apart" zet Shirley & The Pyramids me schitterende instrumentale versie van dit nummer voor en in "Past Lives", dat live in Witch Mansion is opgenomen laat de band me genieten van een lekker in het gehoor klinkende swingende mix van een punk en garagerock song.
Het laatste nummer is de 22 minuten durende bonus track "Train Song" en hierin krijg ik een verrukkelijke instrumentaal elektronische nummer met een gemiddeld tempo te horen, dat psychedelische krautrock invloeden en een hypnotiserend terugkerend ritme heeft, dat beweging oproept en net voor de helft van het nummer in een langzaam tempo over gaat, dat na korte tijd verandert in een swingend uptempo rock nummer met een terugkerend ritme, dat enkele minuten voor het einde in een traag tempo verandert en overeenkomstig ook zo eindigt.

"A New American Classic" van Shirley & The Pyramids is een uitstekende EP met puike uptempo garagerock nummers, waar ik zeer van genoten heb, maar de uitschieter van de EP is voor mij toch wel het bonus nummer "Train Song" en ik kan iedere liefhebber van garagerock, psychedelische rock en krautrock deze schijf dan ook sterk aanraden.(luister naar dit album via de bandcamp link onder de recensie)