maandag 21 november 2022

Review: Michel Fernandez Quartet - Global Warning (Atypeek, 2022) (Jazz)

Michel Fernandez Quartet bestaat uit: Michel Fernandez - tenor saxofoon, Julien Chignier - bariton saxofoon, Philippe 'Pipon' Garcia - drums, Francois Gallix - contrabas, Benoit Thévenot - piano en klavier, Léa Fernandez - drums, Nicolas Serret - drms en Pierre Baudinat - drums.
De band bracht op 25 november 2022 hun album "Global Warning" als CD en als digitaal album via Atypeek Records uit en dit bevat 10 nummers.

Het album begint met "For Bobby Few", waarin Michel Fernandez Quartet een rustig stuk jazz speelt, dat na korte tijd meer snelheid krijgt en over gaat in een schitterend jazzrock nummer met een gemiddeld tempo, dat aanzet tot beweging en dit wordt gevolgd door het titel nummer "Global Warning", een uptempo nummer met free jazz en experimentele elementen en "Compteur Blues", een uitstekend swingend uptempo jazz nummer met een aanstekelijk ritme.
Daarna volgen "Suspension", een swingend stuk uptempo jazz, "Exil", dat met trage zware tonen start en na korte tijd verandert in een dansbaar nummer met een gemiddeld tempo lichte Zuid-Amerikaans invloeden  (luister naar dit nummer via de youtubelink onder de recensie)en "Xongly", een uptempo jazz nummer met een terugkerend ritme, dat aanzet tot dansen en iets na de helft van het nummer van tempo verandert, om over te gaan in een langzaam stuk jazz.
In "Alhambra" schotelt Michel Fernandez Quartet me een rustig klinkend nummer voor, dat halverwege meer snelheid krijgt en gaat swingen, in "Ornette' Interlude" hoor ik de band een kort uptempo stukje spelen en in "La Danse Des Indociles" krijg ik een vrij heftig klinkend nummer met een gemiddeld tempo voorgezet, dat tegen het einde iets langzamer wordt.
Als laatste volgt "La Déchirure", een geweldig nummer, dat in een traag tempo begint en na korte tijd free jazz invloeden krijgt.

"Global Warning" van Michel Fernandez Quartet staat vol puike jazz, die ik elke liefhebber van dit genre kan aanraden eens te gaan beluisteren.