zondag 27 november 2022

Review: Various Artists - Peru Salvatico (Analog Africa, 2022) (Zuid-Amerikaanse Dance)

Het Duitse Analog Africa label brengt op 16 december het album "Peru Salvatico" uit als 2LP in een beperkte oplage van 1000 stuks op 180 gram zwart vinyl plus het album "Sonido Verde De Moyobamba", als 2LP met een 12 pagina's tellend magazine, als CD plus een 28 pagina's boekje en als digitaal album met daarop 18 nummers van 9 bands van de periode 1972-1986.

Het album start met "Descarga Royal" van Los Royal's De Pucallpa, die met 1 nummer op dit album vertegenwoordigd zijn en hierin speelt de band een uitstekende mix van dansbare Zuid-Amerikaanse en terugkerende ritmes, die lichte progressieve invloeden heeft en deze wordt gevolgd door "La Cervecita" van Sonido Verde De Moyobamba, die met 2 nummers op de plaat staan en een heerlijke swingende uptempo song ten gehore brengen, die een aanstekelijk vrolijk ritme heeft en "Selva Virgen" van Los Zheros (3 nummers), een instrumentaal Zuid-Amerikaans uptempo nummer met een dansbaar ritme.
Daarna volgen Grupo Siglo XX de Rioja (2 nummers) met "Moyobambina", een prima instrumentaal nummer met een terugkerend dansbaar ritme en een gemiddeld tempo, Los Invasores de Progreso (1 nummer) met "Humo En La Selva", een dansbaar nummer met een gemiddeld tempo en een aanstekelijk ritme, Los Cisnes (3 nummers) met "La Hamaca", een swingend uptempo nummer met een terugkerend Zuid-Amerikaans ritme en Fresa Juvenil De Tarapoto (2 nummers) met "Cumbion Universal", een song met Spaanse invloeden en een terugkerend dansbaar ritme.
In "La Trochita" van Los Rangers De Tingo Maria (1 nummer) zet de band me een lekker in het gehoor klinkende song met een gemiddeld tempo voor, die aanzet tot dansen, in "La Bola Buche" van Los Invasores De Progreso krijg ik een verrukkelijk dansbaar uptempo nummer met een terugkerend ritme te horen, in "Bailando En El Infinito" van Ranil Y Su Conjunto Tropical (2 nummers) swingt de uptempo muziek als een trein en in "Safari En La Selva" van Los Cisnes laat de band me genieten van een dansbaar Zuid-Amerikaans nummer met een terugkerend ritme.
Dan volgen Ranil Y Su Conjunto Tropical  met "Baila Bonito", een swingend uptempo nummer met een aanstekelijk terugkerend ritme, Los Zheros met "Alibaba", eveneens een swingend uptempo nummer met een dansbaar terugkerend ritme, Fresa Juvenil De Tarapoto met "La Palmerita", een nummer met een gemiddeld tempo en een een aanstekelijk dansbaar ritme en Sonido Verde De Moyobamba met "Recordando A Aguaytia", een geweldig swingend uptempo nummer met een aanstekelijk terugkerend dansbaar ritme.
Verder hoor ik "El Pasito De Miriam" van Grupo Siglo XX De Rioja, een dansbaar nummer met een gemiddeld tempo en een terugkerend ritme, "Rio Mar" van Los Cisnes, een uptempo nummer met een aanstekelijk dansbaar ritme en "La Uñita" van Los Zheros, dat eveneens een zeer dansbaar ritme heeft en in een gemiddeld tempo gespeeld wordt.

"Peru Salvatico" van Various Artists staat vol dansbare Zuid-Amerikaanse muziek, die terugkerende ritmes bevat en ik raad iedere liefhebber van deze muziekstijl dan ook aan eens te gaan luisteren naar deze prima schijf.(luister naar enkele nummers van dit album via de bandcamp link onder de recensie)