maandag 18 augustus 2014

Review: Camera - Remember I Was Carbon Dioxide (Bureau B, 2014) (Krautrock)

Camera werd in 2011 te Berlijn, Duitsland, opgericht door Timm Brockman - synthesizer en Michael Drummer - drummer, waarna na enige tijd ook sologitarist Franz Bargmann zich bij het duo voegde.
De band maakte hun debuut album "Radiate!" in 2012 via het Amerikaanse aQuarius Records label uit San Francisco, waarna in 2013 de 12" vinyl single "Système Solaire", waarop 2 dubbele nummers staan, via het Bureau B label verscheen en in een oplage van 700 stuks geperst werd.
Vermeldenswaardig is dat van elk van de nummers een remix versie is gemaakt, waarvan "Skylla" door Solyst (beter bekend als Thomas Klein van Kreidler) en "Meteor" door Alvin B Clay (alias Pyrolator, alias Kurt Dahlke).
Hun CD "Remember I Was Carbon Dioxide" uit 2014 is daar dus de opvolger van en deze bevat 12 nieuwe nummers.
Bij enkele optredens van Camera werd de band bijgestaan door krautrock legendes, zoals Michael Rother van Neu! en Dieter Moebius van Cluster en tijdens de release party van de nieuwe CD zal Michael Rother opnieuw van de partij zij als gastmuzikant.

De CD begint met "From The Outside" en hierin hoor ik de band een heerlijk hypnotiserend harmonisch krautrock nummer spelen, waarbij stil zitten onmogelijk is, gevolgd door "Parhelion", waarin de band me een schitterend rustig gespeeld ruimtelijk klinkend nummer voorschotelt.
Daarna hoor ik de band "Synchron" spelen en nu krijg ik een lekker vrolijk klinkend swingend nummer te horen, dat aanzet tot dansen (luister naar een gedeelte van dit nummer via de youtube link onder de recensie), waarna ik opnieuw zo'n geweldig hypnotiserend krautrrock nummer te horen krijg, getiteld "Roehre" en hier zitten, op saxofoon gespeelde, experimentele jazz invloeden in en ook bij dit nummer is het niet mogelijk om niet in beweging te komen.
Het volgende nummer heet "4PM", waarin Camera me een kort swingend nummer laat horen, dat hoofdzakelijk door de drums wordt bepaald en gevolgd wordt door "Heata", waarin de band me een fantastisch psychedelisch klinkend stukje rustig gespeelde krautrock laat horen.
Vervolgens laat de band me genieten van een schitterend psychedelisch ruimtelijk nummer, getiteld "Ozymandias", waarna er weer overgeschakeld wordt naar het maken van heerlijke dansbare krautrock, dat in "To The Inside" te horen is.
In "2AM" krijg ik een heftig kort rock nummer te horen, waarin een vrouwenstem teksten declareert en in "Trophaee" hoor ik een hypnotiserend swingend krautrock nummer, dat in een vrij hoog tempo gespeeld wordt.
Dan laat de band me het rustig gespeelde "Vortices" horen, dat een licht hypnotisch drumsritme bevat en hierin zit tevens heerlijk scheurend sologitaarspel.
Het laatste nummer van het album heet "Hallraum" en hierin laat de band me in een hoog drums tempo begeleid door een rustig synthesizer geluid, een schitterend stuk muziek horen, waarbij er op de achtergrond een gesproken tekst te beluisteren is, waarna het afgesloten wordt door het geluid van kabbelend water.

Camera heeft me met het album "Remember I Was Carbon Dioxide" van begin tot eind weten te boeien met hun geweldige muziek en ik kan iedere liefhebber van zowel krautrock als psychedelische muziek, maar ook van dance, dan ook aanraden, eens te gaan luisteren naar deze fantastische plaat, om tot dezelfde conclusie te komen als ik.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten