maandag 25 augustus 2014

Review: Sunfighter - Golden Eagle Of Illumination (Bookmaker Records, 2014) (Psychedelisch)

Sunfighter is het nieuwe project van de Amerikaanse multi-instrumentalist Steven Siciliano uit Philadelphia, die keyboards, synthesizer, drums, bas- en sologitaar speelt en samen met Peter Stanko - sologitaar en keyboards, de band vormt.
Hun debuut LP "Golden Eagle Of Illumination" bestaat uit diverse nummers, die Steven eerder maakte voor een onuitgebrachte CD-R van zijn vorige project The White Lodge en speciaal voor deze uitgave bewerkte hij deze opnieuw, waarna hij verder enkele nieuwe nummers aan het geheel toevoegde.
De LP "Golden Eagle Of Illumination, die na korte tijd al uitverkocht raakte en in juni 2014 uitgebracht werd door het Franse Bookmakers Records label, is nog wel verkrijgbaar als digitale download en bevat 8 vrij lange nummers.

Het eerste nummer van het album heet "Sunfighter - Eagles Way" en hierin hoor ik de band een fantastisch stukje hypnotiserende psychedelische rock, die in een rustig tempo gespeeld wordt, waarna ik " het titel nummer "Golden Eagle Of Illumination" te horen krijg, waarin de invloed van de muziek van Pink Floyd, uit hun begin periode, te horen is, maar ook zitten er krautrock invloeden in dit schitterende psychedelische hypnotiserende nummer. (luister naar een gedeelte van dit nummer via de youtube link onder de recensie)
Daarna hoor ik de band "Midnight Suns" spelen en ook met dit nummer brengt de band me in een lichte hypnotische trance door hun geweldige psychedelische nummer, dat in een vrij traag tempo mijn gehoorgang binnen komt.
In "Traveling Without Moving" laat de band me opnieuw genieten van een rustig gespeeld, lichtelijk meditatief, nummer, waarin ook nu weer een combinatie gemaakt wordt van psychedelische muziek en een hypnotiserend ritme.
Het kortste nummer van het album, dat nog geen 4 minuten duurt, heet "Sun Moved The Oceans" en hierin krijg ik een lekker swingend nummer te horen met een geweldig hypnotiserend drums ritme, dat me aan de muziek van de indianen doet denken.
Vervolgens speelt de band het langste nummer van de plaat, getiteld "Laid Them Upon The Desert Floor" en in dit bijna 14 minuten durende stuk muziek neemt de band me mee op een heerlijke psychedelische trip in mijn hoofd.
Met "Sun Echoes" krijg ik een uitstekend psychedelisch nummer voorgeschoteld, waarin het duo weer een licht hypnotiserend ritme speelt en ook in het laatste nummer, "Transmitting From The Mountain" weet de band me in de ban van hun muziek te houden, door een schitterend stukje psychedelische muziek in een niet al te hoog tempo te spelen.

Ik vind de debuut LP "Golden Eagle Of Illumination" van Sunfighter een juweeltje en een "Must" voor elke liefhebber van psychedelische en hypnotiserende muziek.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten