maandag 4 augustus 2014

Review: Crystal Jacqueline - Sun Arise (Mega Dodo Records, 2013) (Psychedelische Pop)

Crystal Jacqueline werd in Wiltshire, Engeland geboren en al op jonge leeftijd ontwikkelde ze haar talent en liefde voor muziek.
Ze trad regelmatig in en rond Bath op, die haar lof en een waardevolle ervaring opleverden en verhuisde later verder naar het zuiden van het land, waar ze in verscheidene bands speelde, die in binnen en buitenland optraden.
Ze woont in Devon met haar varken, katten, ganzen en haar partner Icarus Peel, met wie ze samen in de band The Honey Pot speelt.
In 2010 bracht ze haar solo debuut album "Heal Yourself" via Psychedandy Records uit en in 2012 verscheen haar eerste album met The Honey Pot, getiteld "To The Edge Of The World" op het Mega Dodo label.
In november 2012 nam ze de EP "A Fairy Tale" op met daarop 3 covers: "Cousin Jane" (Troggs), "A Fairy Tale" (Second Hand), "Play With Fire" (Rolling Stones), die door Fruits De Mer Records werd uitgebracht.
Haar nieuwe LP heet "Sun Arise" en is in 2013 via het Mega Dodo Records label op de markt verschenen en bevat 16 nummers, inclusief de songs van de EP "A Fairy Tale".

De LP start met de titelsong "Sun Arise", waarin ik een fantastische psychedelische pop song te horen krijg, die een lekker hypnotiserend ritme bevat en lichte blues invloeden heeft.
Daarna hoor ik "A Fairy Tale", dat me in het begin van de song aan "I Can't Explain" van The Who doet denken en dan over gaat in een uitstekende progressieve poprock song en gevolgd wordt door "Play With Fire", waarmee Crystal me een heerlijke psychedelische versie van dit nummer laat horen.
Ook in "Dream I" krijg ik een geweldig mooie pop song te horen, die in uptempo gespeeld wordt en me hier en daar aan de muziek van Fleetwood Mac doet denken.
Het volgende nummer heet "Who Do You Love?" en hierin laat Crystal me genieten van een rustige psychedelische pop song, die gevolgd wordt door "Alice", eveneens een schitterende rustige zeer psychedelische pop song, waarmee ze me in een lichte trance weet te brengen.
"Cousin Jane" is het derde nummer van de EP "A Fairy Tale" te horen krijg en ook van dit nummer weet Crystal een fantastische eigen versie te maken.
In "Fly A Kite" krijg ik een vrolijke dansbare melodische song te horen, die me aanzet tot meebewegen (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie) en in "BY The Way" laat Crystal me genieten van een psychedelische progressieve folk song.
Dan hoor ik "I Break", waarin opnieuw in een rustig tempo gespeeld wordt en een prachtig gezongen nummer te beluisteren valt, waarna "Light Is Love" volgt en hierin wordt rustig begonnen, maar na iets meer dan een minuut verandert het ritme en hoor ik een dansbare pop song, waarin lichte disco invloeden te horen zijn.
Vervolgens schotelt Crystal me de cover "Sundown" voor en opnieuw geeft ze daar een eigen draai aan, waarna ik "Somebody To Love" hoor en ook deze cover krijgt een nieuw jasje.
Met "Strange Bloom" laat ze me genieten van een schitterende licht hypnotische pop song en met "No Concern Of Mine" krijg ik weer een heerlijke rustige pop song te horen.
In het laatste nummer "Dream I Dream", een fantastische pop song, zit ook nu weer een licht hypnotisch ritme en het is voor mij dan ook onmogelijk om hierbij stil te blijven zitten.

"Sun Arise" van Crystal Jacqueline staat vol met schitterende licht psychedelische pop songs, waar ik met volle teugen van genoten heb en ik kan deze LP dan ook van harte aanbevelen aan een ieder die van deze muzieksoort houdt.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten