maandag 11 augustus 2014

Review: Mark & The Clouds - Blue Skies Opening (Mega Dodo, 2014) (Pop)

Mark & The Clouds is een band uit Londen, Engeland, die door Marco Magnani - zang en sologitaar werd opgericht nadat zijn band Instant Flight op een dood spoor belandde.
De LP werd gemaakt met medewerking van zijn bevriende muzikanten uit heden en verleden, zoals: John O'Sullivan - basgitaar, Fabio Serrone - solo- en basgitaar, Michele Rossiello - basgitaar, Javier Ayensa - sologitaar, Ian Button - drums, Shin Okajima - drums, Tiberio Ventura - drums, Ray Fontana - keyboards, Tom Hammond - trompet en Joe Hammond - trombone.
De LP, waarop 11 nummers staan, is in een gelimiteerde oplage van 250 stuks verschenen, waarvan de eerste 100 exemplaren vergezeld gaan van een CD, waarop 4 songs staan, die niet op de LP voor komen, terwijl de CD versie 13 nummers bevat.

De CD begint met "In The Storm", waarin ik een lekkere melodische swingende pop song te horen krijg (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie), die gevolgd wordt door "You Call Me Brother", dat in een rustig tempo gespeeld wordt, enkele prima subtiele tempowisselingen bevat en me doet denken aan de muziek van begin jaren 70.
Daarna hoor ik "Music Disease" en in dit nummer hoor ik de band weer een uitstekende swingende song ten gehore brengen, waarbij het moeilijk is stil te blijven zitten, waarna ik het titel nummer "Blue Skies Opening" te horen krijg en in deze heerlijke pop song zitten lichte country invloeden, terwijl de muziek in een niet al te hoog tempo gespeeld wordt.
Dan vervolgt de band met "The Grudge" voor en hierin krijg ik een prima pop song met lichte soul invloeden te horen, waarin de blazers nadrukkelijk aanwezig zijn.
Het volgende nummer heet "Darkened River", dat niet op de LP staat en dit is een erg rustige song met een slepend ritme, waarin een wild west sfeertje opgeroepen wordt, zodat ik mezelf al in gedachten te paard over de prairie zie gaan.
In "Godess Of Desire" laat de band me opnieuw een swingende pop song horen, die aan zet tot meebewegen en het is dan ook niet mogelijk stil te blijven zitten bij dit geweldige nummer.
"Spirits In The Wind" is de volgende song en ook met dit nummer laat de band me genieten van een heerlijk stukje pop muziek, waar een licht hypnotiserend ritme zit.
Vervolgens krijg ik "I Run Like Crazy" te horen, een uitstekende pop song, die in een gemiddeld tempo gespeeld wordt en hierin hoor ik het thema terug, dat Marco jaren geleden voor de jingle voor mijn programma "Carry's Music Machine" gebruikte.
Met "For All Diamonds To Shine" hoor ik de band een schitterend uptempo nummer spelen in de stijl van Instant Flight en hierin is de band op zijn best.
Daarna krijg ik "Far Away Laughter" voorgeschoteld, waarmee de band me opnieuw in beweging brengt en in "Londen Fire" speelt de band een swingende pop song, waarin de muziek weer overeenkomsten vertoont met die van Instant Flight.
Het laatste nummer van de CD "Are You Taking Time" is het tweede, dat niet op de LP staat en hierin laten Mark & The Clouds me een schitterende licht psychedelische pop song horen, waarin ook de blazers weer een belangrijke rol spelen.

De CD "Blue Skies Opening" staat vol heerlijke dansbare songs, waarbij het moeilijk is stil te blijven zitten en ik kan deze dan ook van harte aanbevelen aan de liefhebber van de betere pop muziek.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten