maandag 18 augustus 2014

Review: Icarus Peel VS Mordecai Smyth - Barnburnere (Mega Dodo, 2014) (Psychedelisch)

Icarus Peel uit Devon, Engeland, maakte in 2009 zijn eerste solo CD album, getiteld "Tea At My Gaffe", die in 2010 gevolgd werd door "The Sunflower Army" en in 2013 door "Sing!".
Ook maakte hij in 2013 met de band The Honey Pot, die hij in 2010 oprichtte, het album "To The Edge Of The World" voor het Mega Dodo label en onder de naam Crystal Jacqueline And The Honey Pot, verscheen er een dubbele 7" vinyl single bij het Fruits De Mer label in 2014 en verder kwam er een song van de band op het album "Home For Christmas", waarvan de opbrengst voor een goed doel was.
Verder is hij te beluisteren op het solo album "Sun Arise" van zijn vrouw Crystal Jacqueline, dat in 2014 bij Mega Dodo Records werd uitgebracht.
Mordecai Smyth uit Reading, Engeland, maakte in 2011 het nummer "Big Hit" en bracht dit via een download uit, waarna dit nummer tegelijk op de gelimiteerde LP "Sticky Tape & Rust" verscheen, die in een oplage van 250 stuks op 180 gram rood vinyl geperst werd en vergezeld ging van ansichtkaarten en een gratis download.
Daarna bracht hij in 2013 de gelimiteerde 7" paars gespetterde single "Georgina Jones" uit in een oplage van 250 stuks en tegelijk verscheen de 7" EP "Dial M For Mordecai", die, eveneens in een oplage van 250 stuks, op oranje vinyl verscheen, waarbij via een download CD een extra nummer te beluisteren is (beiden verschenen via Mega Dodo Records).
Icarus Peel en Mordecai Smyth zijn beiden op de gelimiteerde 10" vinyl LP "Barnburner" te beluisteren, waarbij elk 3 nummers speelt en de LP op blauw vinyl in een oplage van 250 stuks geperst is, waarvan de eerste 100 vergezeld gaan van een A3 kleuren poster + sticker.

De LP start met de 3 songs van Icarus Peel en daarvan is "Auntie Powders Her Nose" de eerste.
In dit nummer hoor ik Icarus een schitterende psychedelische rock song spelen, waarin de zang me enigszins aan Steve Harley van Cockney Rebel doet denken en de muziek een aanstekelijk ritme heeft.
Het volgende nummer heet "Almost Murder Ballad" en hierin laat Icarus me genieten van een fantastische psychedelische pop song, die in een niet al te hoog tempo gespeeld wordt en in dit nummer is tevens de zang van Crystal Jacqueline te horen en in "Crystal Jacqueline" laat hij zijn liefde voor zijn vrouw horen door een prachtige liefdessong te spelen, waarin hij zingt hoe hij haar ervaart. (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie)
Het eerste nummer van Mordecai Smyth heet "Out In The Stars" en hierin krijg ik een heerlijke licht psychedelische pop song te horen met een dansbaar ritme dat me aanzet tot meebewegen.
Daarna hoor ik "Plastic People", waarin hij me een uitstekende pop song voorschotelt in een aanstekelijk ritme en in "Drifted Along" laat hij me een lekker in het gehoor klinkende pop song horen, waarin enkele prima tempowisselingen zitten.

De 10" LP "Barnburner" staat vol lekkere licht psychedelische muziek, waarin mijn voorkeur naar het eerste gedeelte gaat, hoewel ook de muziek van Mordecai Smyth zeker niet verkeerd is en ik kan de plaat dan ook aanbevelen aan een ieder, die van deze muzieksoort houdt.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten