maandag 11 augustus 2014

Review: Ziguri - Ziguri (Bureau B, 2014) (Krautrock)

De Berlijnse band Ziguri is een project van krautrock legendes Günter Schickert - sologitaar en zang, Dieter Kölsch - zang en drums en Udo Erdenreich - basgitaar en zang, dat als theater project onder de naam Ziguri Ego Zoo begonnen werd, maar al snel veranderde in Ziguri.
Ziguri, in de Mexicaanse taal het woord voor Peyote cactus, oefende in de legendarische punk club SO36 te Berlijn-Kreuzberg en in de begin periode speelde de band in kraakpanden, op straat feesten en in underground clubs, om vervolgens in grotere gelegenheden te mogen optreden.
Ziguri was actief tussen 1987 en 1997, waarna de bandleden weer hun eigen weg gingen.
Kölsch en Schickert speelden daarna samen in Ponyhof en Erdenreich in de punkband Hagel en beide bands deelden dezelfde repetitie ruimte, waardoor ze elkaar regelmatig tegen kwamen.
Dat resulteerde er op een avond in 2011 in, dat ze besloten om weer samen te gaan spelen en Ziguri werd nieuw leven ingeblazen.
Optredens volgden en bij twee daarvan speelde ex Can lid Damo Suzuki mee en naarmate er meer opgetreden werd, merkten de bandleden dat er steeds meer jongeren naar hun optredens kwamen, waardoor de band nog meer gedreven werd.
Vermeldenswaardig is nog dat Günter Schickert samen met Manuel Göttsching (Ashra Temple) één van de pioniers was, die echo op de gitaar gebruikte en zijn solo albums "Samtvogel" uit 1974 en "Überfallig" uit 1979 bereikten de cult status.
"Ziguri" is het debuut album van de band, 27 jaar na het ontstaan en bevat 5 nummers, die in 3 dagen in de Zone studio van producer Dirk Dresselhaus, beter bekend onder de naam Schneider TM werd opgenomen.

De CD start met "General Klickman", waarin ik een geweldige uptempo krautrock song te horen krijg, waarin het ritme een licht hypnotiserende werking op me heeft en het tempo het hele nummer hoog gehouden wordt.
Daarna hoor ik "Massa" en hierin laat de band me genieten van een hypnotiserend instrumentaal stukje krautrock, dat me doet denken aan de muziek van Kraftwerk en Klaus Scholze.
Dan speelt de band "Yoyodyne", waarin ik een heerlijke hypnotiserende progressieve rock song hoor, waarbij ik onmogelijk stil kan blijven zitten, die gevolgd wordt door "Bella Hopp" en ook hierin laat de band weer zo'n schitterend krautrock nummer horen, waarin het tempo hoog is en de muziek hypnotiserend.
Het laatste nummer heet "Goa Constrictor" en dit begint psychedelisch, maar verandert al snel in een fantastische, bijna 12 minuten durende, hypnotiserende krautrock song met oosterse invloeden, waarmee de band me in een lichte trance weet te brengen.

Ziguri heeft me met deze waanzinnig goede CD vanaf de eerste tot de laatste tonen weten te boeien en ik kan iedere krautrock liefhebber dan ook van harte aanbevelen het album te gaan beluisteren, om tot dezelfde conclusie te komen als ik.(luister naar gedeeltes van de nummers via de soundcloud link onder de recensie)




Geen opmerkingen:

Een reactie posten