maandag 25 augustus 2014

Review: Instant Flight - Around The Gates Of Morning (Rock 'N' Rave Records, 2014) (Pop)

Instant Flight begon in 1997 toen gitarist Marco Magnani solo optredens deed in Londense clubs en in 1999 bijgestaan werd door 2 gitaristen, een basgitarist en een drummer en deelde tijdens hun bestaan het podium met onder andere Eric Burdon And The Animals, The Yardbirds, Country Joe & The Fish, Hawkwind, Procul Harum, Pentangle en Focus.
In 2001 ontmoette Marco keyboards speelster Lucie Rejchrtova in de psychedelische underground club "Electric Orange" en samen met haar en Tomio Kanai -basgitaar en zang en Ai Niikura - drums maakte de band hun debuut met de EP "Instant Flight".
Daarna veranderde de samenstelling van de band, waarbij Tomio en Ai werden vervangen door James Ovens - drums en Andrew Browning - basgitaar.
Nadat underground legende Arthur Brown de band had zien optreden, was hij zo onder de indruk, dat hij hen als begeleidingsband vroeg en in deze formatie werd hun eerste officiële album "Colours & Lights" door het Beard Of Stars label in 2005 uitgebracht, waarop Arthur Brown in 2 nummers als speciale gast de zang voor zijn rekening nam, terwijl het album geproduceerd werd door Gary Ramon van de band Sundial.
Tussen 2003 en 2008 toerde Instant Flight door Engeland en Europa zowel als begeleidingsband als zelfstandige band met Arthur Brown.
Hun tweede album "Endless Journey" werd in 2008 door het Nederlandse Headspin Records label uitgebracht en kreeg positieve recensies van de schrijvende pers, onder andere in het Shindig Magazine van september/oktober 2009.
Vervolgens veranderde de samenstelling van de band nogmaals doordat Andrew werd vervangen door John O'Sullivan op basgitaar en omdat Lucie voor 2 jaar terug naar Praag ging, kwam Charles 'Charlie' Bennett haar van 2009 tot 2010 voor live optredens vervangen.
Marco raakte betrokken bij projecten van andere muzikanten en speelde in 2009 als sologitarist, zanger mee op het album "Caos Cosmico" van de Italiaan Federico Poggipollini, maar ook maakte hij samen met zijn band een rock tribuut onder de naam "Musical History Tour".
Na de "Musical History Tour" voelde Marco, dat hij met Instant Flight op een dood spoor zat en begon songs te schrijven voor zijn nieuwe project "Mark & The Clouds", die in 2014 het album "Blue Skies Opening" uitbracht.
Marco beluisterde verscheidene onuitgebrachte opgenomen nummers uit de periode 2001 en van "The Endless Journey" sessies nogmaals na en besloot, dat ze de moeite van het uitbrengen waard waren als derde album van Instant Flight en onder de titel "Around The Gates Of Morning" verscheen het voor het eerst in 2011 als officieuze eigen uitgave, waarna het in 2014 via het Rock 'N' Rave Records label officieel werd uitgebracht.

Het album bevat 17 nummers, waarvan de titelsong "Around The Gates Of Morning" de eerste is en hierin krijg ik een lekker in het gehoor klinkende swingende pop song te horen (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie), die gevolgd wordt door "She Shines", waarin de band me een uitstekende uptempo pop song laat horen, waarbij de invloed van eind jaren 60 goed te horen is.
Daarna hoor ik "From The Ocean" en hierin speelt de band een mooie rustige song, waarna ik "Rock 'N' Roll Of Conclusions" hoor, waarin de band een stevige swingende rock song met rock & roll invloeden speelt.
Dan volgt "Drifting Into Wonderland", een heerlijke psychedelische song, die in een gemiddeld tempo gespeeld wordt en deze wordt gevolgd door "Rainbow Man", een swingende pop song met sixties invloeden.
Met "The Colours Of My Life" schotelt de band me een fantastische swingende pop song voor, die door het orgelspel een nostalgisch effect krijgt, waarna ik "Go Ahead & Don't Look Back" hoor en hierin krijg ik een geweldig instrumentaal nummer te horen, waarin surf invloeden te hoorbaar zijn.
In "Hate" laat de band me een vrij rustige licht psychedelische song horen, die gevolgd wordt door "Dazzled Eyes", dat een lekker swingende pop song is, waarbij ik maar moeilijk stil kan blijven zitten.
Vervolgens krijg ik een alternatieve versie van "Top Of The Mountain" te horen en deze uitvoering is iets ruiger dan die eerder op de CD "Colours & Lights" verscheen, maar klinkt zeker net zo psychedelisch en progressief.
"Tears We Didn't Dry" is een schitterende rustige pop song, waarin de band laat horen uitstekend te kunnen samen zingen, terwijl de muziek me hier en daar enigszins doet denken aan "Seasons In The Sun" van Terry Jacks.
Daarna krijg ik "Slow Stroll" te horen en hierin speelt de band een fantastisch rustig instrumentaal nummer, dat opnieuw surf invloeden bevat en gevolgd wordt door de alternatieve uitvoering van "Will You Think Of Me?", een uitstekende rustige pop song, die op de CD "Colours & Lights" door Lucie gezongen wordt, maar in deze versie door Marco en ook het orkest ontbreekt hier.
Dan hoor ik "Corrupted City", een heerlijk instrumentaal nummer, dat lichtelijk dreigend over komt, waarna "Lost In The Sun" volgt en hierin laat de band me een prachtige rustige korte song horen met prima samenzang.
Het laatste nummer heet "Requiem", waarin een dreigend ritme en dito zang voor een verrassing zorgen en dit vind ik het beste nummer van het album, waarbij de band op een waardige manier ten grave gebracht wordt, om in de toekomst hopelijk opnieuw gewekt te worden.

"Around The Gates Of Morning" staat vol schitterende nummers, die er om schreeuwen gehoord te worden en ik aan elke liefhebber van de betere popmuziek kan aanbevelen.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten