maandag 25 augustus 2014

Review: Ironbird - Black Mountain (Transubstans, 2014) (Hardrock)

Ironbird is een Zweedse band, die door sologitarist Magnus Jernström werd opgericht als extra project naast zijn band Mangrove.
Muzikaal heeft hij zich laten beïnvloeden door de hardrock uit de jaren 70 (met name door Black Sabbath) en de jaren 90.
Samen met enkele oude vrienden nam hij een aantal nieuwe nummers op, die hij gedurende de laatste jaren schreef.
De samenwerking beviel zo goed, dat er werd besloten als band verder te gaan en deze bestaat uit: Rasmus Jansson - zang, Magnus Jenström - sologitaar, Fredrik Schönmeck - basgitaar, Magnus Arndtzen - drums en Jonas Edler - percussie.
Het debuut album "Black Mountain", dat via het Transubstans label wordt uitgebracht, bevat 8 nummers, die zowel op LP als op CD (digipak) zal verschijnen.

Het eerste nummer van het album heet "Hard Times Light Shines"en daarin laat de bad me meteen weten, wat me te wachten staat, want ik krijg hier een stevig commercieel hardrock nummer te horen, dat in een vrij hoog tempo gespeeld wordt.
Het volgende nummer is de titel song "Black Mountain", waarin de band me een nummer voorschotelt in de stijl van de beginperiode van Black Sabbath, dat wil zeggen; een schitterende stevige hardrock song, die in een niet al te hoog tempo gespeeld wordt, waarbij de zang sterke overeenkomsten vertoond met die van Ozzy Osbourne. (luister naar dit nummer via de soundcloud link onder de recensie)
"Waterfall (The Sky Is Burning When Your Soul Turns To Ashes)" is het volgende nummer, dat ik te horen krijg en hierin speelt de band een zware hardrock song, waarin een lekker swingend ritme zit.
Daarna laat Iron Bird me een heerlijke ballad horen, getiteld "Tomorrows Dream", die gevolgd wordt door "Ironbird", waarin ik opnieuw een stevige vrij commerciële hardrock song te horen krijg, die in uptempo gespeeld wordt.
In "Up On The Hill" krijg ik een lekker in het gehoor klinkende song te horen, die me aan zet tot meebewegen en in "In Time" laat de band me genieten van een fantastische hardrock song, die in een gemiddeld tempo met een licht hypnotiserend ritme gespeeld wordt.
Het laatste nummer van het album heet "Nothing’s Real" en daarin verrast de band me door een uitstekende rock ballad te spelen, waarin een zeer aanstekelijk  ritme zit.

Het debuut album "Black Mountain" van Ironbird staat vol prima hardrock songs, die me geen moment verveeld hebben en ik kan deze schijf dan ook aan iedere hardrock liefhebber aanbevelen.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten