zondag 29 juli 2018

Review: Automatism - From The Lake (Tonzonen Records, 2018) (Psychedelische Progressieve Rock)

Automatism werd in het voorjaar van 2017 te Stockholm, Zweden, opgericht en bestaat uit: Hans Hjelm - sologitaar, Gustav Nygren - sologitaar, Mikael Tuominen - basgitaar en Jonas Yrlid - drums.
De bandleden spelen ook in andere in bands zoals: Kungens Män (Hjelm en Tuominen), New Rose (Nygren) en Partikel (Yrlid).
De nummers van hun debuut album "From The Lake", waarop de gastmuzikanten: Andreas Axelsson - percussie, Peter Erikson - drum machine en synthesizer en Jesper Skarin -  drums en percussie mee spelen, zijn live in de studio opgenomen, waarna de overdubs werden toegevoegd.
Op 20 juli 2018 verscheen het album, dat 6 nummers bevat, in een beperkte oplage van 500 stuks op oranje zwart marmerkleurig vinyl en in een beperkte oplage van 500 stuks als digipack CD via Tonzonen Records.

Het album begint met het als digitale single uitgebrachte "Standing Wave" (16 september 2017) en daarin hoor ik de band een geweldig psychedelisch progressief rock nummer voorgeschoteld, dat een aantrekkelijk licht hypnotiserend effect op me heeft, waardoor ik onmogelijk stil kan blijven zitten (luister naar dit nummer via de bandcamp link onder de recensie) en dit wordt gevolgd door "At Sea", een heerlijk rustig melodisch nummer, dat swingt.
In "October Swim" krijg ik een kort rustig melodisch nummer te horen en in "Propeller Propulsion" laat Automatism me genieten van een fantastisch krautrock nummer, dat een hypnotiserend ritme bevat en swingt en daarmee heeft Automatism me van begin tot einde in de ban van hun muziek.
Daarna volgt "Floating Downstream", waarin de band me een schitterend psychedelisch progressief rock nummer voorzet, dat Oosterse invloeden en een licht hypnotiserend ritme heeft en in een niet al te hoog tempo gespeeld wordt en gevolgd wordt door "Ice-Floe" en hierin brengt de band een uitstekend swingend  stuk muziek ten gehore, waarin lichte elementen van jazz aan progressieve rock gekoppeld worden, terwijl het in een gemiddeld tempo gespeeld wordt.

"From The Lake" van Automatism is een verrukkelijk debuut album, dat 6 schitterende nummers bevat en ik kan deze plaat dan ook ten zeerste aanraden, aan een ieder, die van hypnotiserende krautrock, psychedelische en progressieve rock houdt.

* De muziek van deze band/artiest is ook regelmatig te beluisteren op maandagavond tussen 20.00 en 22.00 uur (Europese tijd) in het radio programma Carry's Music Machine via www.osuradio.nl





Geen opmerkingen:

Een reactie posten