maandag 23 juli 2018

Review: Dead Man's Eyes - Words Of Prey (Tonzonen Records, 2018) (Psychedelische Progressieve Rock)

Dead Man's Eyes werd te Keulen, Duitsland opgericht en bestaat uit: Peter Engel - sologitaar en zang, Simon Reichelt - sologitaar, Nima Davari - sologitaar en lap steel gitaar, Simon Mead - basgitaar en zang en Geir Johansen - drums.
De band bracht hun debuut op 7 december 2013 uit met het album "Meet Me In The Desert", die als digitale download verscheen en deze is op 22 juni 2018 gevolgd door "Words Of Prey", dat in een beperkte oplage van 500 stuks op 180 gram wit marmerkleurig vinyl met klaphoes, inclusief inlay en download code is uitgebracht door Tonzonen Records en tevens is het album in een oplage van 1000 stuks op digipack CD via dit label verschenen en als digitale download.

Het album, dat 9 nummers bevat, start met "Radiant Smile", waarin ik de band een swingende uptempo rock song hoor spelen, die progressieve rock invloeden heeft en swingt (luister naar dit nummer via de bandcamp link onder de recensie), waarna "Dive" volgt en de band me een mix van psychedelische en progressieve rock voorzet, waar diverse tempowisselingen in zitten.
Dan brengt de band "Be Good" ten gehore, dat in een niet al te hoog tempo gespeeld wordt en lichte country, surf en psychdelische invloeden heeft en gevolgd wordt door "What Are You Waiting For", een verrukkelijke psychedelische song, waarin de band hoorbaar door de muziek van The Beatles is geïnspireerd.
Het eerste nummer van kant B, "This Old Place", begint met een stukje boogie, dat gemixt wordt met een swingend dansbaar ritme en licht psychedelische pop en dit wordt gevolgd door "This Old Interlude", waarin Dead Man's Eyes verder met het nummer gaat en ik het eindstuk lijk te horen.
Vervolgens schotelt de band me "Two Dozen Eyes" voor en daarin hoor ik een verrukkelijke swingende rock song, die in een zeer aanstekelijk ritme gespeeld wordt en lichte blues invloeden heeft en daarbij is stil zitten geen optie en na een tijdelijke onderbreking, wordt het nummer in hetzelfde ritme vervolgd, waarna ik "Robot Sophia" voorgezet krijg en dit is weer zo'n fantastische psychedelische pop song, die invloeden van The Beatles heeft en in een niet al te hoog tempo gespeeld wordt.
Het laatste nummer van het album heet "Fire Of My Own" en hierin laat de band me nogmaals genieten van een schitterende rustige pop song, die invloeden uit progressieve rock bevat en geleidelijk iets sneller wordt, waardoor de muziek een aanstekelijk swingend ritme krijgt.

"Words Of Prey" van Dead Man's Eyes is een heerlijke plaat om te beluisteren en ik kan liefhebbers van zowel progressieve als psychedelische rock dit aalbum dan ook ten zeerste aanraden.

* De muziek van deze band/artiest is ook regelmatig te beluisteren op maandagavond tussen 20.00 en 22.00 uur (Europese tijd) in het radio programma Carry's Music Machine via www.osuradio.nl 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten