maandag 9 juli 2018

Review: Friendship - Ain't No Shame (Kozmik Artifactz Records, 2018) (Rock)

Friendship is een band uit Oslo, Noorwegen, die in 2010 werd opgericht en bestaat uit: Fredrik Skalstad - zang en drums, Sander Eriksen Nordahl - sologitaar en Martin Morland - basgitaar.
De band heeft zich muzikaal laten beïnvloeden door de muziek van bands uit eind jaren 60 en begin jaren 70 en speelt live geen nummer hetzelfde, doordat er op het podium flink oplos gejamd wordt.
In 2011 verscheen hun 7" debuut single in een beperkte oplage, die met de hand genummerd is, waarna in 2014 hun debuut album volgde, dat zeer goede kritieken kreeg van de Europese underground scene.
Op 25 mei 2018 verscheen daar de opvolger van, die "Ain't No Shame" getiteld is en via het Kozmik Artifactz Records label uitgebracht werd in een beperkte oplage op gekleurd vinyl en in een klaphoes gestoken is en als CD, waarbij vermeldenswaardig is, dat het artwork door de bekende artiest Robin Gnista is gemaakt en het album opgenomen en gemixt werd in Studio Paradiso onder leiding van Christian Engfelt (Big Bang, Cato Salsa Experience).

Het album, dat 10 nummers bevat, start met "Are You Ready?", waarin ik de band een kort bluesrock song hoor spelen, die lichte invloeden van funk heeft en gevolgd wordt door "Gypsy", een stevige swingende powerrock song, die enkele subtiele tempowisselingen heeft en in een iets boven gemiddeld tempo gespeeld wordt.
Dan volgt het titel nummer "Ain't No Shame" en daarin krijg ik een lekker in het gehoor klinkende poprock song voorgezet, die progressieve rock elementen  bevat (luister naar dit nummer via de soundcloud link onder de recensie), waarna ik "Harmony Turns to Sound" hoor en de band me een prima mix van pop en soul voorschotelt, die swingt.
In "Got Me Feeling So Good" laat Friendship een prachtige mix van country, pop en close harmony horen, waarin de invloed van The Eagles en The Byrds hoorbaar is en in "Moments" laat de band me genieten van een uitstekende rustige licht psychedelische pop song, die orkestraal begeleidt wordt.
Daarna schotelt de band me "Fire" voor en krijg ik een fantastische swingende rock song te horen, die diverse tempowisselingen heeft, waarna "Alaska Night" volgt en de band een geweldige progressieve powerrock song ten gehore brengt, die enkele subtiele tempowisselingen heeft en lichte bluesrock imvloeden bevat.
Vervolgens hoor ik "Live Peacefully", waarin invloeden van Grand Funk Railroad, funk, soul, jazz en progressieve rock samen gesmolten worden en er een verrukkelijke swingende rock song ontstaat, die gevolgd wordt door het laatste nummer, "Truth in Your Lies", een schitterende progressieve rock song, die in een gemiddeld tempo gespeeld wordt, dat halverwege versneld wordt, waardoor de muziek nog meer gaat swingen en de invloed van Grand Funk nogmaals naar voren komt.

"Ain't No Shame" van Friendship is een heerlijke plaat om te beluisteren, waarbij ik vooral kan opmerken, dat de laatste 3 nummers er naar mijn mening uit springen, maar ook de rest van de nummers zit muzikaal prima in elkaar en ik kan deze schijf dan ook van harte aanbevelen aan hen, die van powerrock, progressieve rock en eind jaren 60, begin jaren 70 muziek houden.

* De muziek van deze band/artiest is ook regelmatig te beluisteren op maandagavond tussen 20.00 en 22.00 uur (Europese tijd) in het radio programma Carry's Music Machine via www.osuradio.nl





Geen opmerkingen:

Een reactie posten