maandag 9 juli 2018

Review: Cosmic Ground - IV + Soil (Studio Fleisch, 2018) (Krautrock / Elektronisch)

Toetsenist Dirk Jan Müller uit Aken, Duitsland, richtte in 1992 de band Electric Orange op, die toen alleen uit hem bestond.
In 1991 had hij onder zijn naam in eigen beheer het album "Brainwaves" op CD-R en cassette uitgebracht, dat in 1992 gevolgd werd door "The Columns Of Herakles", op cassette en CD-R, eveneens in eigen beheer.
Ook bracht hij in 1992 het CD album "Time Signals" uit via het Electronical Dreams label en in 1994 verscheen de CD "Memories In Space" van Schönwälder, Broekhuis & Müller, die tevens in een gelimiteerde genummerde oplage op vinyl werd uitgebracht, via het Manikin label.
Dirk Jan is behalve in Electric Orange, waarmee hij reeds 20 albums uitbracht, ook actief in: Bloop, Octopus's Garden, Space Invaders, The Hausfrauen Of Death en Cosmic Ground.
Laatstgenoemde is het nieuwe soloproject van Dirk Jan en het eerste album van Cosmic Ground met gelijknamige titel verscheen in maart 2014.
Daarop bespeelt hij: mu modular, eurorack modular, fender rhodes, mellotron, moog sub phatty, philicorda, farfisa compact, farfisa professional duo, solina string ensemble, roland rs202, korg ms20, roland sh1000, hohner string melody II, elka rhapsody, nord wave, moog voyager, hohner clavinet, oberheim sem, korg mini-pops, leslie 760 en hohner orgaphon.
Het tweede album van Cosmic Ground, dat 3 augustus 2015 via het Studio Fleisch label verscheen, heet simpelweg "2" en hierop speelt hij: analogue modular synthesizers and sequencers (MU), mellotron m4000d, dreadbox erebus, farfisa compact, solina string ensemble, roland sh1000, arp odyssey, hohner string melody II, elka rhapsody, hammond m100, oberheim sem, hohner orgaphon en leslie 760, terwijl het geheel analoog gemixt is.
Vervolgens verscheen "III" in oktober 2016 en ook zijn album "IV" is op via het eigen Studio Fleisch label verschenen en bevat een gratis download code voor het nummer "Soil" en ook op deze uitgave speelt Dirk een scala aan instrumenten, zoals: analoge modulaire synthesizers, tape echoes, strijkers ensemble, audio generator, mellotron, minimoog, vocoder en sologitaar.

"IV", dat 7 nummers bevat, start met "Possessed", een heerlijk experimenteel elektronisch industrieël nummer, dat een licht hypnotiserend terugkerend ritme heeft en gevolgd wordt door "Stained", een fantastisch krautrock nummer, dat in een gemiddeld tempo wordt gespeeld, waarmee Dirk me van begin tot eind mee in de ban van zijn muziek weet te houden.
Daarna zet hij me "OBscured" voor en daarin krijg ik opnieuw zo'n schitterend krautrock nummer voorgeschoteld, waarbij het onmogelijk is stil te blijven zitten en ik krijg dan ook het gevoel de muziek ingezogen te worden en dit wordt gevolgd door "Greasy", dat iets meer dan 12 minuten duurt, met zware tonen begint en ruimtelijke invloeden bevat, om na enkele minuten over te gaan in een geweldig stuk krautrock, dat in een vrij hoog tempo gespeeld wordt en voorbij is, voor ik er erg in heb.
Dan volgt het langste nummer van de CD (20 minuten), getiteld "Progeny" en hierin laat Dirk me genieten van een verrukkelijk stuk muziek, dat met vrij zware industrieële klanken start, om na enkele minuten te veranderen in een dansbaar hypnotiserend uptempo nummer, waarbij stil zitten geen optie is en hierdoor raak ik opnieuw in een lichte trance, totdat het nummer enkele minuten voor het einde verandert in een industrieël stuk.
In "Plains" schotelt hij me een geweldig, vrij zwaar, eentonig elektronisch nummer voor, dat diep in mijn hersenen doordringt en me alle besef van tijd laat vergeten (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie) en in "Deep End" brengt hij me nogmaals in trance door een soortgelijk nummer te spelen, dat in een gemiddeld eentonig tempo ten gehore gebracht wordt.
De digitale download "Soil" is een nummer van iets meer dan 38 minuten en daarin hoor ik Dirk een zwaar industrieël elektronisch nummer spelen, waarbij hij een sfeer oproept, die aangeeft, dat het einde der tijden nabij is, om na circa 15 minuten iets meer ruimtelijke geluiden er in te verwerken en verder te gaan met experimenteren, waarna hij enkele minuten voor het einde over gaat op maken van melodische geluiden, die een nieuw begin lijken aan te kondigen.

Cosmic Ground heeft me met "IV" volledig in de ban van zijn muziek weten te houden en me laten genieten van zowel zijn elektronische als zijn krautrock muziek, waarbij ik tevens genoten heb van "Soil" de digitale download, die gratis bij de CD zit en ik kan deze schijf dan ook ten zeerste anraden, aan een ieder, die van deze muziek soorten houdt.

* De muziek van deze band/artiest is ook regelmatig te beluisteren op maandagavond tussen 20.00 en 22.00 uur (Europese tijd) in het radio programma Carry's Music Machine via www.osuradio.nl





Geen opmerkingen:

Een reactie posten