maandag 16 juli 2018

Review: Bong - Thought And Existence (Ritual Productions, 2018) (Stonerrock)

Bong is een band uit Newcastle-Upon-Thyne, die tegenwoordig bestaat uit: Mike Vest - sologitaar, David Terry - basgitaar en Mike Smith - drums (eerder speelden ook Pete Ryde- sologitaar en Ben Freeth - sitar in de band) en sinds 2007 hun muziek (44 uitgaves) uit brengt via diverse labels, zoals: Fuckin' Amateurs, Slight Chance, Heidenwut Productions, Infinite Exchange, Blackest Rainbow, Roadburn Records, Ritual Productions, MIE Music, Zam Zam Records, Brave Mysteries, enz.
Hun laatst verschenen uitgave heet "Thought And Existence" en deze werd 2 mei 2018 in een beperkte oplage van 50 stuks (met de hand genummerd) op doorzichtig blauw gespetterd vinyl + artwork-zeefdruk op een rode kaart, 3 stickers en een patch door het Ritual Productions label uitgebracht en tevens 93 stuks doorzichtig blauw gespetterd vinyl, verpakt in met de hand gemaakte marineblauwe glanzende zijde-zeefdruk hoes, die met de hand genummerd is (exclusief verkrijgbaar via Ritual Productions), 154 stuks op doorzichtig blauw gespetterd vinyl, gestoken in een standaard hoes en tevens op zwart vinyl, als CD (met een extra nummer) en als digitale download.

Het CD album, dat 3 lange nummers bevat, start met "The Golden Fields", waarin ik Bong met mysterieuze synthesizer klanken hoor beginnen, die vergezeld gaan van gesproken tekst, om na enkele minuten over te gaan in een heerlijke trage zware stonerrock song, die kerkelijke invloeden lijkt te hebben.(luister naar dit nummer via de bandcamp link onder de recensie)
Dan volgt "Tlön Uqbar Orbis Tertus", een schitterend stoner nummer met een licht hypnotiserend ritme, dat in een gemiddeld tempo gespeeld wordt en tegen de helft van het nummer tijdelijk iets langzamer wordt, om na enkele minuten weer verder te gaan in het begin tempo.
Het bonus nummer is een live opname van "Tlön Uqbar Orbis Tertus", die in The Blitz gemaakt is en dit 26 minuten durende stuk muziek begint dreigend en vrij rustig, waarbij het ritme, net als in de studio opname, licht hypnotiserend klinkt en iets over de helft wordt het tempo langzamer, maar blijft stevig, om tegen het einde in een fantastisch licht psychedelisch hypnotiserend stukje muziek uit te monden.

Bong heeft me met "Thought And Existence" van begin tot einde in de ban van hun geweldige muziek weten te houden en ik kan liefhebbers van stoner deze plaat dan ook van harte aanbevelen, maar ook zij, die van hypnotiserende klanken houden, zullen ruimschoots aan hun trekken komen.