zondag 29 juli 2018

Review: Cambrian - Mobular (Oak Island Records, 2018) (Stoner)

In 2015 startte Boggio Nattero - zang, lapsteel gitaar en sologitaar, uit Alassio, Italië, de band Cambrian, die hij samen met Stefano Parodi - basgitaar en piano en Fabio Cuomo - drums vormt.
In juli 2016 (Summer of Doom) nam het trio hun debuut album "Mobular" in de El Fish Recording Studio te Genova op, die door Emi Cioncoloni daar gemixt en gemastered werd en op 21 juni 2017 via het Taxi Driver Records label op CD en als digitale download verscheen.
Op 27 juli 2018 is dit album, dat 6 nummers bevat, verschenen in een beperkte oplage op gekleurd vinyl via Oak Island Records.

De plaat start met "Melt", waarin ik de band een kort traag zwaar stonerrock nummer hoor spelen, dat gevolgd wordt door "Seaweed Shaman", dat licht psychedelisch begint en na korte tijd over gaat in een traag gespeelde song met onverstaanbare zang, doom en Hawaii muziek invloeden.
Daarna zet de band me "Hooded Mantanaut" voor en krijg ik opnieuw een langzaam stoner nummer te horen, dat vrij melodisch klinkt en enkele prima tempowisselingen heeft, waarna Cambrian me het titelnummer "Mobular" voorschotelt en een schitterend melodisch Hawaii nummer ten gehore brengt, dat een serene rust uitstraalt.
Ook in "The Lethargic Hours" start de muziek met een stukje melodisch Hawaii muziek, maar al snel komen daar de zware stonerrock klanken bij, die plotseling onderbroken worden, waarna de band verder gaat met het maken van verrukkelijke rustige melodische muziek, die me tot rust brengt, om er vervolgens opnieuw stoner klanken bij te voegen en in "Emperor Seamount" krijg ik weer een uitstekend rock nummer te horen, dat in een gemiddeld tempo gespeeld wordt, lichte melodische invloeden heeft en een aanstekelijk ritme bevat.

"Mobular" van Cambrian is een verrassend debuut album, waarin de band de mix stonerrock en Hawaii muziek ten volle weet uit te baten en ik kan liefhebbers van deze muzieksoorten deze schijf dan ook ten zeerste aanraden.

* De muziek van deze band/artiest is ook regelmatig te beluisteren op maandagavond tussen 20.00 en 22.00 uur (Europese tijd) in het radio programma Carry's Music Machine via www.osuradio.nl





Geen opmerkingen:

Een reactie posten