maandag 9 juli 2018

Review: Simon Steensland - A Farewell To Brains (Transubstans, 2018) (Rock In Opposition)

Multi-instrumentalist Simon Steensland uit Zweden maakte in 1994 zijn debuut album "The Simon Lonesome Combat Ensemble", dat via Musea Parallele op CD verscheen.
Vervolgens werden de volgende albums uitgebracht: "The Zombie Hunter" (CD, Ad Perpetuam Memoriam, 1995), "Under Öknar [Rankö Rednu]" met Sten Sandell (CD, Ultimate Audio Entertainment, 1996), "Led Circus" (CD, Ultimate Audio Entertainment, 1999), "The Phantom Of The Theatre" (CD, Ultimate Audio Entertainment, 2001), "Fat Again" (CD, AltrOck, 2009), "A Farewell To Brains" (CD, AltrOck 2015) en "25 Years Minimum R&B" (2CD, AltrOck 2017).
Het Transubstans Records label bracht het album "A Farewell To Brains", dat door Morgan Agren in april 2018 geremasterd werd, op 15 juni 2018 opnieuw uit.

"A Farewell To Brains" bevat 5 nummers, waarvan het eerste het bijna 17 minuten durende "Schrödinger's Cat" is en hierin hoor ik Simon een geweldig spannend  swingend rock in opposition nummer spelen, dat invloeden van avant garde heeft en regelmatig van ritmes en tempo's verandert en gevolgd wordt door "Elephant", eveneens een heerlijk RIO nummer, dat spannend klinkt en in een niet al te hoog tempo gespeeld wordt.
Daarna hoor ik het tweede lange nummer, dat "One" heet en 13 minuten duurt en daarin zet Simon me een schitterend stuk rock voor, dat invloeden van avant garde en progressieve rock heeft, bij tijd en wijle swingt en me door de spanning in de muziek aan mijn stoel gekluisterd houdt (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie), waarna "Fader Vår" volgt en  ik een prachtige rustige song te horen krijg, die kerkelijke invloeden heeft.
In het laatste nummer, dat iets meer dan 17 minuten duurt, laat Simon me nogmaals genieten van een fantastisch RIO nummer, dat gemixt met avant garde en voorzien van wisselende tempo's en ritmes voor een verrukkelijk stuk muziek zorgt, dat tevens experimentele jazz invloeden bevat.

Simon Steensland heeft met "A Farewell To Brains" precies bij me bereikt, wat de titel aangeeft en ik heb dan ook van begin tot eind met mijn oren gespitst zitten luisteren, om maar niets van deze geweldig spannende muziek te missen en ik kan elke muziek liefhebber dan ook aanraden om dit niet alledaagse meesterwerk eens te gaan beluisteren.

* De muziek van deze band/artiest is ook regelmatig te beluisteren op maandagavond tussen 20.00 en 22.00 uur (Europese tijd) in het radio programma Carry's Music Machine via www.osuradio.nl





Geen opmerkingen:

Een reactie posten