maandag 17 augustus 2015

Review: Elli De Mon - II (Pitshark Records, 2015) (Bluesrock)

Elli De Mon, ook wel bekend als Elisa De Munari, studeerde indiaanse muziek en filosofie en verweeft dit in al haar werk.
Als one-woman-band uit Vicenza, Italië, bracht ze in 2014 haar succesvolle debuut album "Elli De Mon" via het CORPOC / Otis Recordings label uitbracht, dat, in maart 2013, voorafgegaan werd door de 7"vinyl single "Leave This Town".
In 2014 deed ze, na de release van haar debuut album, meer dan 120 optredens in onder andere: Italië, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk en Spanje en werkte ze aan haar nieuwe album, dat simpelweg "II" heet en via het Franse Pitshark Records label (o.a.: Motorhead, Cosmic Psychos, Nomads, New Christs, Radio Birdman en anderen) is uitgebracht op zowel LP, CD en digitale download.
Op het album, dat in augustus 2014 te Brescia in de TUP Studio is opgenomen, doen Bruno Barcella - tamboerijn en Alessio Lonati - basgitaar en orgel als gastmuzikanten op enkele nummers mee en Elli speelt zelf de overige instrumenten, zoals solo- en basgitaar, drums, sitar en dilruba.

Het album bevat 10 nummers, waarvan "Zen Song - Dusk" de eerste is en hierin hoor ik Elli een lekker in het gehoor klinkende swingende bluesrock song spelen (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie), die gevolgd wordt door "Ghost - Night", waarin ze een rustige mix van pop en bluesrock ten gehore brengt, die naar het einde toe iets heftiger wordt.
Daarna volgt "The Judgement - Midnight" en in dit nummer speelt Elli weer een uitstekende bluesrock song waar enkele subtiele tempowisselingen in zitten, waarna ik "Ouroboros - Deep Night" hoor, waarin ze een rustige licht dreigende bluesrock song speelt.
Dan schotelt ze me "Black Ego - Dawn" voor en daarin laat ze me genieten van een duister klinkende song, die rustig gespeeld wordt en Oosterse invloeden bevat, terwijl het tempo wisselend is, om vervolgens verder te gaan met een swingende opgewekt klinkende bluesrock song, getiteld "Wild Blues - Awakening", waarbij het moeilijk is stil te blijven zitten.
In "Grip - Morning" laat ze me genieten van een swingende bluesrock song, die tegen het eind steeds sneller gespeeld wordt en in "Obsession - Noon" krijg ik een schitterende swingende rock song te horen, die plotseling verrassend over gaat in een totaal ander ritme, waarmee het nummer afgesloten wordt.
Vervolgens hoor ik "Unbreakable - Late Afternoon", een fantastisch nummer, waarin trieste Oosters aandoende klanken en een rustig tempo bepalend voor deze geweldige song zijn.
De CD wordt afgesloten met "Requiem For J. - Farewell" en hierin krijg ik een mooie rustige song te horen, die enkele prima subtiele tempowisselingen bevat.

De CD "II" van Elli De Mon bevat 10 uitstekende songs, waarvan de hoofdmoot bluesrock is en ik kan elke liefhebber van deze muzieksoort, dan ook aanraden deze heerlijke CD eens te gaan beluisteren.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten