maandag 31 augustus 2015

Review: Us And Them - Summer Green And Autumn Brown (Mega Dodo Records, 2015) (Acid Folk)

Us And Them is een Zweeds folk duo, dat bestaat uit: Britt Rönnholm - zang en Anders Hakanson - gitaar en synthesizer.
Het duo maakte in 2008 hun debuut met de CD “Based on a True Story”, die via het eigen Withdrawn Recordings label verscheen en vooraf gegaan werd door de EP's "Canning Oak" (2006), "Seagulls" (2006) en "Man O' Sand To Girl O'Sea" (2006), die eveneens via dit label werden uitgebracht.
Vervolgens bracht het Fruits De Mer label in 2009 de vinyl EP "Julia Dream Of All The Pretty Horses" uit, waarmee het duo lovende kritieken oogstte van Mojo en Record Collector, gevolgd in 2011 door de EP "Summerisle" (Fruits De Mer) en in 2012 bracht het Ritual Echo Records de EP "Walk Light" uit, waarna in 2014 de EP "By The Time It Gets Dark" (Fruits De Mer) verscheen.
Het Mega Dodo Records label brengt 23 oktober 2015 het album "Summer Green And Autumn Brown" op zowel 180 gram zwart vinyl uit in een beperkte oplage van 250 stuks, plus als CD digipack, maar ook zal er een gelimiteerde oplage van 100 stuks verschijnen als 4CD, inclusief de 3 CD EP's, die via Fruits De Mer werden uitgebracht en is alleen maar via de Mega Dodo's Bandcamp pagina te koop, dus niet in de winkels.

"Summer Green And Autumn Brown" bevat 10 nummers, waarvan A "New Beginning" de eerste is en hierin hoor ik het duo een mooi psychedelisch stukje rustige muziek spelen, dat slecht iets meer dan 1 minuut duurt en gevolgd wordt door "We Are Scared", waarin ik een uitstekende licht psychedelische folk song met dromerige zang te horen krijg. (luister naar dit nummer via de bandcamp link onder de recensie)
Daarna schotelt het duo me "Late Night, Early Morning" voor en in dit rustige nummer laat het duo me genieten van een schitterende folk song, waarbij de dromerige zang en de elektronische muziek me van begin tot eind boeien.
Dan volgt "State Of Mind" en in dit nummer krijg ik een fragiele zang te horen, die met rustige gitaar muziek begeleid wordt, waarna het duo me "Another View Of Us" voorzet en opnieuw trakteert op een fantastische folk song met een aanstekelijk ritme, dat me aanzet tot meedeinen op de maat van de muziek.
Ook in "Here Again" weet het duo me een geweldig mooie rustige psychedelische folk song met een licht hypnotiserend ritme voor te zetten, waarvan ik met volle teugen geniet en in "Precious Moment" gaat Us And Them verder met het maken van hun prachtige rustige folk muziek, die een aanstekelijk ritme bevat.
In "Me And My Mission" krijg ik ook nu weer een heerlijke vrij rustige folk song te horen, die een lekker in het gehoor klinkend ritme heeft en in "From The Inside, Looking Out" speelt het duo een 10 minuten durende uitstekende folk song, die psychedelisch begint, maar verder klinkt het ritme bijna het hele nummer het zelfde, totdat het duo besluit, om aan het einde van de song terug te keren naar het psychedelische van het begin en het laatste nummer van het album heet "Insight" klinkt, net als de rest van de songs, rustig en dromerig.

Us And Them heeft met "Summer Green And Autumn Brown" een heerlijk rustig folk album gemaakt, waarop 10 prachtige nummers staan en ik kan iedere liefhebber van acid folk en dromerige muziek dan ook aanraden, deze schijf eens te gaan beluisteren.