maandag 30 augustus 2021

Review: Kadabra - Ultra (Heavy Psych Sounds Records, 2021) (Stoner / Acid Rock)

Kadabra uit Spokane, Washington, Amerika, werd in 2020 opgericht en bestaat uit: Chase Howard - drums, Garrett Zanol - zang en sologitaar en Ian Nelson - basgitaar.
De band nam in het najaar van 2020 hun debuut album "Ultra" op, dat 7 nummers bevat en op 17 september 2021 verschijnt dit album via Heavy Psych Sounds Records als LP in een beperkte oplage van 25 stuks als testpersing op zwart vinyl, als LP in een beperkte oplage van 150 stuks op half rood, half oranje vinyl, als LP in een beperkte oplage van 450 stuks op doorzichtig met groen gespetterd vinyl, als LP op zwart vinyl, als CD en als digitale download.

Het album begint met "Graveyard", waarin Kadabra een heerlijke stevige stonerrock song in een gemiddeld tempo speelt, die enkele tempowisselingen heeft en een terugkerend ritme bevat (luister naar dit nummer via de bandcamp link onder de recensie), waarna "Faded Black" volgt en de band een trage rock song met een aanstekelijk ritme, die tegen het einde in een hoger tempo wordt gespeeld.
Daarna volgen "Eagle 20’s", een rustig startend melodisch nummer, dat na korte tijd meer snelheid krijgt en een aanstekelijk swingend ritme heeft en halverwege invloeden van acid rock krijgt bijgevoegd en "Bean King", een uitstekende stonerrock song met een gemiddeld tempo en lichte invloeden van progressieve bluesrock en acid rock, die een aanstekelijk terugkerend ritme heeft.
In "Death" zet Kadabra me een schitterende rock song in een niet al te hoog tempo voor, die een terugkerend ritme heeft en acid rock invloeden bevat, in "Coyote" krijg ik een uptempo rock song te horen, die swingt en in het laatste nummer "Settle Me" laat de band me genieten van een fantastische rock met een gemiddeld tempo en een terugkerend ritme, die halverwege over gaat in een geweldige swingende acid rock song, die tegen het einde terugkeert in het begin tempo en ritme.

"Ultra" van Kadabra staat vol schitterende rock nummers met invloeden van stoner en acid rock, waar ik erg van genoten heb en ik kan iedere liefhebber van die genres deze schijf dan ook zeer aanbevelen.