maandag 22 augustus 2016

Review: 5-Ó-Matic's - Hydromatic (Eigen Beheer, 2015) (Rockabilly)

5-Ó-Matics is een rockabilly band uit Vlissingen, Nederland, die in de winter van 2013 werd opgericht en bestaat uit: Tony - zang en sologitaar, Enrico - slaggitaar en zang, Pete - staande bas en zang, Glenn - tenor, alt en bariton saxofoon en zang en Marcello - drums en zang.
Tony is een oude bekende in de rockabilly scene en speelde in de jaren 80 in The Bobo's, in de jaren 90 in The Swingtones en tevens van de jaren 90 tot 2013 in The 2-Tones en trad op in heel Europa.
Enrico speelde net als Tony in The 2-Tones, Marcello in The Swingtones en Pete in The Drainpipes (jaren 80) en The Sideburns (jaren 90), terwijl Glenn, de zoon van Tony en tevens het jongste lid, niet alleen saxofoon speelt, maar ook mondharmonica, staande bas en gitaar.
De band bracht begin februari 2015 hun debuut album "Hydromatic", die in de Avalanche Studio werd opgenomen en 10 nummers bevat, in eigen beheer zowel op CD als digitale download uit.

"Hydromatic", dat 5 eigen composities en 5 covers bevat, start met "Get Loud" en hierin hoor ik de band een heerlijke swingende jaren 50 rock & roll song spelen, waarin invloeden van swing jazz zitten, waarbij het tempo gemiddeld te noemen is en dit nummer wordt gevolgd door "Heartbreak Train", een lekker in het gehoor klinkende swingende rockabilly song, die aan zet tot dansen.
Daarna krijg ik "Jailbird Man" voorgeschoteld en ook daarin speelt de band zo'n swingende rockabilly song, waarbij stil zitten geen optie is en hierin zijn invloeden van Amerikaanse 50er jaren rockabilly bands hoorbaar (luister naar dit nummer via de youtube linl onder de recensie), terwijl de muziek tevens hedendaags klinkt, waarna er een onverwachte cover van een Jethro Tull song volgt, getiteld "Locomotive Breath" en deze rockabilly uitvoering, waarin licht country invloeden zitten, klinkt verfrissend en swingend.
Dan zet 5-Ó-Matic's me "Let The Music Play" voor en hoor ik een geweldige dansbare mix van swing jazz en rockabilly, gevolgd door het zeer swingende "This Is The Night", een vrij snelle rockabilly song.
In "Young Woman" maakt de band de mix van rockabilly en blues en krijg ik een blues gerelateerd song voorgezet en in "I'm Mad With You", laat de band me genieten van een mix van swing jazz gemixt en rockabilly.
Vervolgens speelt de band "The Icon Of The Rockabilly Band", waarin country invloeden de hoofdmoot vormen en de muziek me enigszins aan het nummer "The Cover Of the Rolling Stone" van Dr.Hook doet denken en in het laatste nummer, dat "Your Kiss" heet maakt de band opnieuw een mix van country en rockabilly, die swingt en aanzet tot dansen.

"Hydromatic" van 5-Ó-Matic's bevat 10 heerlijke swingende songs, waarvan ik van begin tot eind genoten heb en ik kan iedere liefhebber van rockabilly dit album dan ook van harte aanbevelen.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten