maandag 8 augustus 2016

Review: Stefano Pilia - Blind Sun New Century Christology (Sound Of Cobra, 2016) (Experimentele Avant Garde)

Op 30 april 2015 verscheen het album "Blind Sun New Century Christology" van gitarist Stefano Pilia uit Genua, Italië, via het Tannen Records label en Sound Of Cobra op LP in een beperkte genummerde oplage van 300 stuks op transperant vinyl en tevens in een beperkte genummerde oplage van 200 stuks op zwart vinyl.
Stefano speelde in bands als: 3/4HadBeenEliminated, Afterhours, Glow Kids, Il Sogno Del Marinaio, In Zaire, Massimo Volume en Medves en brengt sinds 2003 albums en singles uit in eigen beheer en op labels als: Last Visible Dog, Time-Lag Records, Sedimental, Sloow Tapes, Die Schachtel, Tulip, Blue Chopsticks, Musica Moderna, Brigadisco, Escape From Today, Tannen Records, Sound Of Cobra, Karlrecords, 8mm Records, Presto!? en Last Visible Dog.

Het album "Blind Sun New Century Christology" bevat 12 nummers, waarvan "Ada" het eerste is en daarin hoor ik Stefano een kort stukje experimentele avant garde spelen, dat twee zich constant herhalende loops bevat, waar tussendoor rustig gitaarspel te horen is en dit wordt gevolgd door "Dark Was The Night Cold Was The Ground", een uitstekend rustig stuk gitaarspel met country en blues invloeden.
Daarna speelt hij "Butterfly Aeon" en hoor ik een mooi rustig gitaar nummer, dat gevolgd wordt door het eveneens rustige "Stand Behind The Man The Wire", waarin ik opnieuw een prachtig gitaarwerkje te horen krijg, dat begeleid wordt door de viool. (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie)
Dan speelt hij "What Are They Doing In Heaven Today" en daarin zet Stefano me een rustig stukje avant garde gitaarspel voor, dat lichtelijk vals lijkt te klinken, waarna ik "Blind Moon" hoor en hierin laat hij me ook nu weer een rustig nummer horen, dat invloeden uit avant garde, experimentele rock en ambient heeft en gevolgd wordt door "Blind Sun", een vrij zwaar klinkend experimenteel avant garde nummer.
In "Getsemanhi Crickets Night Air" schotelt Stefan me een rustig avant garde nummer voor met experimentele invloeden en in "The Cross Peregrin Falcon N.C+" hoor ik een schitterend psychedelisch experimenteel nummer.
Vervolgens zet hij me "Little Ada" voor en hoor ik opnieuw een prima rustig experimenteel avant garde nummer, dat gevolgd wordt door "Golgotha Chamaleon", een rustige mix van blues, country en experimentele muziek en "Children Ghost", een zeer rustig ambient nummer, dat uit prachtige losse tonen bestaat.

"Blind Sun New Century Christology" van Stefano Pilia is geen alledaags werkje, maar klinkt desondanks uitstekend en ik kan liefhebbers van zowel avant garde als experimentele muziek, dan ook aanraden hier eens naar te gaan luisteren.`




Geen opmerkingen:

Een reactie posten